OPINIE: Puteți să ne întrebați copiii de ordonanța 13, chiar și pe la olimpiada de matematică, zău, că n-am o problemă cu asta.

OPINIE: Puteți să ne întrebați copiii de ordonanța 13, chiar și pe la olimpiada de matematică, zău, că n-am o problemă cu asta.

Îi tot reproșăm școlii românești  că e paralelă cu realitatea, că ne ține copiii într-un orizont artificial, îmbălsămat, care nu-i ajută să se integreze ulterior. Dar când viața dă buzna în școală, iar copiii sunt puși în situația de a reacționa la subiecte decupate din viața reală, nu din povești cu pești, ne trezim că clocotim de atâta pudibonderie opărită.

Un online național rostogolea duminică seara pe post de exclusivitate că a mai descoperit un caz de subiecte ”ofensatoare” pe la olimpiade, tocmai la Bistrița, la engleză, faza pe Colegiul ”Liviu Rebreanu”. Subiectul le-ar fi cerut elevilor de clasa a XII-a să comenteze un articol din ”The Guardian” referitor la ordonanța 13 și să explice cum asemenea decizii ar putea afecta imaginea  țării. Publicația cu pricina, pornită la vânătoare de subiecte de olimpiadă descria situația ca pe un caz de același calibru cu subiectul de la olimpiada de română în care copiii erau puși să redacteze un denunț către Partidul comunist, pornind de la un fragment din Moromeții. Evident că nu e din aceeași poveste.  Haideți să nu aruncăm la grămadă în același ghiveci două chestiuni cu totul diferite.

Una e să-i pui să empatizeze cu un activist de partid comunist din anii 50, ca să demonstrezi nimeni nu pricepe ce (și nici nu vreau să mă gândesc până unde i-a putut duce mintea pe autorii subiectului de la limba română din Prahova) și cu totul altceva să comentezi în limba engleză într-un editorial un articol din The Guardian despre o ordonanță aflată la originea celor mari proteste postdecembriste din România. Mi se pare chiar de bun simț un subiect care-i obligă pe concurenți să se raporteze la viața reală, un subiect care să-i forțeze să iasă din conserva dezinteresului specific vârstei.

Să ia atitudine într-un fel sau altul. Până la urmă nimeni nu punctează atitudinea civică a celui care redactează, nimeni nu le cere să fie pro sau contra,  ci contează fluența exprimării în limba engleză, capacitatea de a aduce argumente pe subiectul cerut, pornind de la un text de articol.

Unii ar spune bine-bine, dar subiectul e politic și în școală nu se face politică. Serios? Trecem peste faptul că toți concurenții au 18 sau peste 18 ani, și că dacă ar fi alegeri i-am trimite să voteze bezmetic, așa cum s-a întâmplat la ultimele alegeri. Subiectul evident că nu e politic, decât dacă îl judeci prin prisma unor minți amorțite care văd manipulări transnaționale în revolta unor oameni care refuză tocmai să se lase manevrați. Și știți ce? Nu m-ar fi deranjat să văd subiect din Ordonanța 13 nici măcar la matematică, dacă i-ar fi găsit vreun pretext, pentru că asta ar fi un semn că școala vrea să fi vie și nu are de gând să ne mai țină copiii prizonieri în șabloane ca în insectare.

Categoria: ANALIZE

Scrie un comentariu

Email-ul nu va fi publicat, dar este obligatoriu pentru comentarii.
Campurile oblicatorii sunt marcate cu *