Avocatul DIANA MORAR :”Dar dacă ați fi toți trași la răspundere pentru aceste morți nedrepte, oare la fel de nepăsători ați fi?

Avocatul DIANA MORAR :”Dar dacă ați fi toți trași la răspundere pentru aceste morți nedrepte, oare la fel de nepăsători ați fi?

Marcată de drama celor cinci tineri care-au pierit în 1 iunie în Viișoara, avocatul Diana Morar a încercat să se transpună în locul tinerei șoferițe și a refăcut traseul tragicului accident. A descoperit o pantă cu înclinație mare  pe care trebuie să faci echilibristică cu mașina, ca să te asiguri dacă vine sau nu trenul, manevre incomode pentru un șofer începător și vizibilitatea obturată de o vegetație scăpată de sub control. Fără să mai vorbim de marcarea trecerii doar cu Crucea Sfântului Andrei, deși drumul e unul intens circulat. Într-o postare pe pagina sa de socializare, intitulată ” ORAȘUL NEPĂSĂRII” avocata se întreabă cât de mare este culpa autorităților în declanșarea tragediei, pentru că legile s-ar putea să nu ierte nepăsarea și neglijența celor care nu și-au făcut treaba pentru a securiza trecerea de cale ferată unde au pierit deja 9 tineri:

”Atunci când se întâmpla o tragedie precum cea petrecuta ieri in Viisoara, in care existente nepătate și vieți ce urmau a fi trăite sunt curmate subit și crud, reacția primara a tuturor este de a pune întrebări și de a găsi răspunsuri, pentru a putea depăși șocul creat de impactul unei asemenea vesti atât de nefiresti. Cine e de vina?De ce s-a putut întâmpla una ca asta? Cum s-a întâmplat așa ceva? Toate sunt întrebări la care noi, semenii căutam răspunsuri pentru a ne putea justifica in forul nostru interior un asemenea nefiresc și, poate, pentru a ne putea accepta efemeritatea noastră.
Intr-o mare de întrebări, cea care răzbate cel mai des este CINE e de vină?scrie avocata Diana Morar într-o postare intens comentată.
”Cel mai probabil la aceasta întrebare vor raspunde cei abilitați sa constate vinovății. Va sta la baza unei asemenea concluzii constatarea dinamicii producerii accidentului, iar aici totul tine de conduita șoferului, dacă și in ce mod a respectat regulile de circulație pe acea porțiune de drum.
Dar cum șoferul român este ținut să respecte atâtea reguli, altfel e in culpa și poate plăti prețul suprem, viața sa, de partea cealaltă, cu toate ca exista obligații clar consfintite de texte legale, nimeni nu raspunde in vreun fel.
M-am pus in situația soferiței și m-am întrebat ce as fi făcut? Pentru a putea fi mai exact răspunsul și la atenționarea unor oameni ce mi-au scris pe fb, am fost pana la acea trecere la nivel cu calea ferată.
Ce am observat?
Mai întâi trecerea e semnalizată SAT, adică „Crucea SF. Andrei”. Atât. Fără semnale acustice sau luminoase, ce sa mai vorbim de bariere.
Diferența de nivel dintre carosabil și locul unde este amplasată calea ferată pe carosabil este de cel puțin 1,5m înălțime sau chiar mai mult. Cu alte cuvinte dacă vrei sa te asiguri ca sa poți trece, trebuie sa te apropii bine de tot de calea ferată ca sa te poți uita stânga dreapta înainte de a te angaja in traversare. Asta presupune sa poziționezi mașina ta „in rampa”, pe acea înclinație a drumului, sa stai cu botul mașinii pe calea ferată și sa te asiguri dacă nu vine trenul.
Dacă ajungi sa performezi echilibristica asta cu mașina și încă nu te-a ras niciun tren, care, apropo, in acea zona circula cu viteza medie de 70 km/h, atunci poți îndrăzni sa efectuezi procedura de a te asigura, întorcând capul stânga-dreapta.
Stupoare! Nu ai ce vedea. E plin de buruieni la o distanță mai mică de 50m de locul unde ești oprit tu. Buruienile sunt de mai multe categorii. Cele mai mici, cam minim de 50 cm înălțime se petrec desfăcute ca niște evantaie de o parte și de alta a sinelor de cale ferata, secondate mai încolo de unele și mai mari ce se înfig batoase între pietrele aflate in exteriorul sinelor, iar ultima categorie, plante înalte tip arbuști ce își împletesc coroanele intr-un veritabil tunel verde aflat pe calea ferată.
Intr-un asemenea peisaj desprins din jungla, in care singura urma de civilizatie este tabla de fier pe care e vopsita denumirea Halta Viisoara si care îți obturează practic, orice urma decenta de vizibilitate, tu, hazardatul conducator auto, ești pus in situația de a distinge dacă e liberă calea ferata sau dacă vine un tren.
Dacă e liber, înseamnă ca de data asta soarta a fost de partea ta.
Dacă nu e liberă…
CINE raspunde?
In afara de conducătorul auto care e in mod tradițional scos vinovat?
Ce ar fi dacă de data asta s-ar raspunde conform legii? Ca nu va faceți griji, legi exista!
Una ar fi pentru CFR, responsabil de exploatarea și administrarea caii ferate, inclusiv cu perimetrul de siguranța și cel de protecție al caii ferate, ceea ce presupune obligativitatea curățării acestora pentru a asigura vizibilitate maxima?
O alta ar fi tot pentru CFR, responsabil și cu montarea de bariere sau semnale acustice sau vizuale in asemenea zone care intersectează șosele din localități frecventate des de participanți la trafic?
Și dacă CFR nu a vrut și nu a putut, Primaria Bistrita, cu ce a fost reținută din acțiunea de montare a unei bariere, ca se poate legal, dle Primar, așa, cu titlu de excepție de la regula enunțată mai sus? Și CFR ar fi fost obligat sa va susțină in obținerea de avize și aprobări specifice.
Și asta cu atât mai mult cu cât, dle Primar in Decembrie 2015, când alți patru oameni au pierit in același mod, ați promis ca veți amplasa o bariera. Atunci stiati ca se poate. Dar nu ați făcut nimic.
Este inutil sa adresam intrebarea ce poate fi retorica – oare câți oameni trebuie sa mai moara acolo, ca sa se schimbe ceva?
Dar dacă ati fi toți trași la răspundere pentru aceste morți nedrepte, oare la fel de nepăsători ați fi?”

Sursă foto: facebook Diana Morar

 

 

Categoria: DIN ORAS

Comentarii

  1. Betu Pop
    Betu Pop 4 iunie, 2017, 09:42

    Dacă în 2015 ar fi murit Doamne ferește fiul Domnului Primar…oare tot asa rămânea trecerea la nivel cu calea ferata din acea zona. Sunt sigur ca nu! Dar pana atunci autoritățile nu au nici o treabă. Asa e în România, trebuie sa moara multi oameni nevinovați pana se i-au masuri.
    Păcat!

    Raspunde
  2. cetatean
    cetatean 4 iunie, 2017, 11:37

    Nu cred ca vor ramane lucrurile asa…primarul a spus peste tot ca se va da peste cap sa rezolve acum si aproape toate ziarele s-au grabit sa-l creada. Scriau toti de compasiunea lui, fara sa-i puna o intrebare.Dar dupa ce au murit cei 4 atunci ]n 2015 nu s-a sinchisit sa faca nimic. ca nu poate, ca CFR-ul. Doamne fereste, unde poate duce delasarea! Cum zice doamna avocat , s-ar putea ca sa li se ceara sa dea explicatii de ce n-au facut-o, de ce n-au pus bariera, semnalizare, etc..Si daca ajung in proces ar fi o lectie pentru toti in tara asta.

    Raspunde

Scrie un comentariu

Email-ul nu va fi publicat, dar este obligatoriu pentru comentarii.
Campurile oblicatorii sunt marcate cu *