Diana Morar: ”Începând cu 20 iunie, primarii devin stăpâni absoluți pe bugetele și administrațiile lor!”

Diana Morar: ”Începând cu 20 iunie, primarii devin stăpâni absoluți pe bugetele și administrațiile lor!”

Avocatul Diana Morar atrage atenția că o lege intrată în vigoare recent, 140/2017  lasă loc arbitrariului în administrația locală și deschide un culoar favorabil inclusiv abuzurilor. Deși scopul inițial a fost debirocratizarea administrației și adoptarea mai rapidă a actelor la nivel de primării și Consilii Județene, intenția generoasă s-a pierdut pe drum, odată cu modificările majore făcute la nivelul comisiilor parlamentare. Legea a intrat în vigoare în 20 iunie 2017 și potrivit avocatului Diana Morar i-ar transforma pe primari în stăpânii bugetelor și administrației:
Astfel, primarii pot aproba orice, pot contracta orice, pot hotărî orice, fără a răspunde în vreun fel în fața legii. Aceasta grație eliminării din Legea administrației publice locale a semnăturilor privind avizul de legalitate și a avizului de specialitate sau cel tehnic la emiterea actului administrativ. Cu alte cuvinte în momentul adoptării, orice hotărâre își produce efectul juridic. Eventualele obiecțiuni privind nelegalitatea se vor consemna de cei responsabili într-un registru separat în termen de trei zile, ceea ce nu scutește de efecte actul adoptat.- scrie Diana Morar pe pagina sa de facebook. Avocata trece în revistă și consecințele aplicării acestei legi:

”Așadar, amendarea actului respectiv se va putea face abia ulterior producerii efectelor sale, ceea ce poate da naștere la nenumărate vătămări, prejudicii sau chiar ilegalitați ce vor putea fi constatate abia ulterior.

Practic, se golesc de conținut cele două tipuri de controale ce se efectuează asupra actului administrativ: controlul legalității și controlul oportunității.

Ce înseamnă nesocotirea lor?

Controlul legalității este limitat profund întrucât secretarul nu mai este obligat sa contrasemneze pentru legalitate actele administrative ale autoritatii publice. Va exercita doar un control limitat, a posteriori adoptării actului, prin notarea intr-un registru a unui punct de vedere motivat legal asupra eventualei nelegalități a actului adoptat.

Controlul oportunității este exclus.
Astfel, autoritățile administrative au libertatea de a decide care este cea mai buna soluție pentru a răspunde cel mai bine nevoilor comunității și interesului general, însă în baza exercitării unui control administrativ ( comisii și avize de legalitate, specialitate, tehnice), care in aceasta noua reglementare a fost eliminat, întrucât actele compartimentelor administrative in legătura cu actul adoptat nu produc ele însele efecte juridice.

În concluzie, primarul sau președintele de CJ va putea face orice fără a avea nevoie de semnăturile celor din compartimentele de specialitate.

Ce urmează?

Se deschide o lista lungă de acte nelegale ce vor crea prejudicii fără a putea fi oprite în prima fază de către vreo autoritate.
Lunga-i calea justiției…

Articolul I, alin. 5 din Legea 140/2017, aşa cum a fost aprobată de Senat la data de 15 mai 2017: „Actele autorităţilor administraţiei publice locale aprobate sau emise fără a fi fundamentate, semnate, contrasemnate sau avizate din punct de vedere tehnic sau al legalităţii, produc efecte juridice depline”.Alin (6) ”Refuzul funcţionarilor publici şi al personalului contractual din aparatul de specialitate al primarului, respectiv al consiliului judeţean de a semna, respectiv de a contrasemna ori aviza actul administrativ, precum şi eventualele obiecţii cu privire la legalitate se fac în scris, în termen de trei zile lucrătoare de la data primirii actului, şi se înregistrează într-un registru special destinat acestui scop”.Alin. (7) ”Persoanele prevăzute la alin. (6) care refuză să semneze, respectiv să contrasemneze ori să avizeze sau care prezintă obiecţii cu privire la legalitate, fără acoperire susţinută de temeiuri juridice, răspund administrativ, civil sau penal, după caz, în condiţiile legii.” a comentat avocata Diana Morar.

Avocata a explicat pentru Bistrița Express că legea are și o parte bună de la care s-a pornit inițal, aceea e ca actele se vor adopta mai rapid, și nu vor mai depinde de pixul vreunui angajat sau să zacă uitate prin sertare, însă pe de alta parte subțiază linia dintre legalitate și ilegalitate, deschizând un culoar chiar și abuzurilor.

 

Categoria: ANALIZE

Scrie un comentariu

Email-ul nu va fi publicat, dar este obligatoriu pentru comentarii.
Campurile oblicatorii sunt marcate cu *