,La un an de la moartea maestrului Paul Gherasim, Galeria Concentric din Bistrița expune o retrospectivă în memoriam a lucrărilor pictorului sucevean, considerat ” ultimul patriarh al picturii românești” imediat după ce acestea au putut fi admirate de locuitorii Capitalei. Expoziția, care a a avut vernisajul luni, 31 iulie cuprinde lucrări semnate Paul Gherasim din perioada 1960-2016 și este organizată tot în parteneriat cu Galeria Romană din București, asemenea precedentei.
Unul dintre cei doi curatori ai expoziției, profesorul Mircea Oliv a transmis publicului prezent la vernisaj că din punctul său de vedere expoziția de la Concentric este unul dintre cele mai importante evenimente culturale ale anului în Bistrița, atât datorită copleșitoarei prezenței artistice a pictorului, cât și a expunerii unor lucrări semnificative din creația acestuia. Marin Ecedi, amfitrionul și proprietarul Galeriei Concentric a mulțumit pentru colaborare partenerilor de la Galeria Romană și a amintit că expoziția, intitulată ” Simplitate nobilă și măreție calmă” este o comemorare a maestrului Paul Gherasim, de la a cărei moarte se împlinește 1 an.
Incursiune în lumea pictorului Logosului
Considerat unul dintre cei mai misterioși și emblematici pictori români Paul Gherasim pictează în forme bizantine, însă altoite pe fondul creștin. Profesorul Oliv Mircea, care l-a cunoscut personal pe maestrul sucevean încă de la finele anilor 70 face pentru cititorii Bistrița Express o incursiune în universul încărcat de semnificații al creațiilor artistice semnate Paul Gherasim, un univers impregnat de credință: ”El are, și o să vedeți în expoziție, numai ulei pe pânză, desen și acuarele. Formele sunt bizantine, deci e întâlnirea între Orient și forma tradițională europeană. Toate acestea se altoiesc pe fondul creștin, adică el ar putea fi tratat ca un pictor abstract. De ce? Pentru că el ajunge la faza în care Isus Hristos e cuvânt. Oriunde scrie în tablourile sale ”Logos” e clar că acolo e Iisus, cel Înviat. Și atunci preia câteva elemente esențiale din cultura Bizantină, cum ar fi purpura pe care o putem găsi peste tot la el, ” explică profesorul Mircea Oliv.
Ținea purpura în portmoneu așa cum alții țin buletinul
De altfel pictorul nu se despărțea de purpură la propriu. Avea tot timpul asupra lui prețioasa culoare depozitată în pormoneu, în locul în care ar fi trebuit să țină buletinul: ”Peste tot se găsește purpura. –remarcă Mircea Oliv, indicând mai multe liucrări din expoziție- E e o culoare care se obține prin combinații îndelungi a unor esențe și care transformată în preț de cost costă 30 de mii de euro kg. Paul Gherasim avea tot timpul o bucată de purpură la el, în portmoneu, așa cum avem noi buletinul și o scotea atunci când lucra și o punea în locurile esențiale.” Alături de Logos, pantocrator și de alte simboluri acestea sunt elementele de bază ale culturii sale spirituale care apar obsedant în lucrări.
Fondator la Grupul Prolog
Un laitmotiv sunt și florile de măr, care apar inclusiv în lucrări expuse la ” Concentric” și care a fost un soi de amprentă a primelor lucrări realizate de Grupul Prolog, căruia Paul Gherasim i-a fost întemeietor. Printre exponatele galeriei se pot admira o lucrare de mici dimensiuni, prima făcută sub umbrela Prologului și dăruită soției sale, și ea o talentată pictoriță.
”Dumnezeu este ușor de identificat oriunde, în natură. De la aceste frunze de măr a pornit grupul Prolog. Prima lucrare care s-a făcut cu Prologul în 1985 e prezentă în Expoziție. O dăruiește soției lui Steliana Maria, care era colegă cu el în Prolog Avem acest, să-i spunem panteism. Dumnezeu e și-n floarea de primăvară, e și în cuvântul întrupat, Logos-ul , dar e și în natură” spune custodele expoziției.
Grupul Prolog este unul dintre cele mai longevive grupări artistice. Înfiinţat în anul 1985 de către Paul Gherasim, Constantin Flondor, Horea Paştina, Cristian Paraschiv şi Mihai Sârbulescu. grupul a debutat în anul 1985 cu expoziţia „Floare de măr”. De-a lungul timpului, alături de grupul Prolog au expus numeroşi artişti contemporani de renume. „Canonul nostru e natura”, Paul Gherasim. Constantin Flondor spune că ”secretul” rezistenţei grupului, ca atare este foarte simplu: „ştim să ne bucurăm de pictura celuilalt”. „Ce ne-a unit cu adevărat a fost credinţa, credinţa ortodoxă. Ne-a unit credinţa, ne-au unit natura, apoi prietenia şi colegialitatea de breaslă”.
Cota de piață în creștere
Cea mai valoroasă lucrare din punct de vedere a prețului este proprietatea unei mănăstiri și nu poate fi cumpărată din Expoziția de la Bistrița. Lucrarea care reprezintă un octogon e din 1968, adică la un an de când România s-a dezghețat în direcția operei lui Constantin Brâncuși, iar tema lucrării trimite spre simbolistica acestuia. Doar că în simbolistica lui Paul Gherasim octogonul este considerat axul suprem al Bisericii, simbol al Tatălui.
În aceste condiții ” Martiri” (vezi foto) o pânză de 111 x 111cm este cea mai valoroasă pânză expusă pe simezele expoziției și prețul acesteia e undeva către 6000 de euro. Dar cu toată valoarea pânzelor sale cota de piață a pânzelor Paul Gherasim mai trebuie să aștepte. ” Cam 3000-4000 de euro se vinde Paul Gherasim, Depinde de lucrări. ”Lucrările Paul Gherasim vor crește ca preț, vor crește foarte tare. în viitor” estimează Mircea Oliv.