Ai o știre? Sună-ne pe TELEFON 0787-894941 sau trimite-ne un mesaj pe WhatsApp!

UPDATE: Un urs extrem de agresiv care a atacat în trei reprize gospodării în Monor, a băgat spaima în toată comuna. Ce au reușit autoritățile în timp record

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Locuitorii din comuna Monor sunt terorizați de un urs, extrem de agresiv care a atacat și ucis animale din gospodăriile oamenilor de trei ori în ultima săptămână. Ultima dată ursul, un exemplar de dimensiuni apreciabile, a fost văzut în această dimineață, pe la ora 9,00  pe când ataca o vacă, de data aceasta în zona unei pășuni.

UPDATE: Ministerul Mediului a acordat derogare pentru împușcarea ursului duminică după amiaza.

Oamenii se tem să iasă din case

Ursul a mai atacat, potrivit locuitorilor și miercuri dimineața pe la ora 6,00 , dar și vineri în jurul amiezii. A ucis în total mai multe vaci în cele trei episoade, dar și  un măgar și  ar fi rănit grav alte vite  iar incidentele s-au produs atât în satul Monor cât și în Gledin. ”Oamenii sunt terorizați din pricina ursului și evită să mai iasă din casă în special în locuri izolate, unora le e frică să mai meargă la muncile câmpului. E un exemplar foarte mare și atacă în timpul zilei fără rețineri ” explică Dorin Arsinte, jurnalist, domiciliat în Monor. Viceprimarul din Monor, Gheorghe Moțoc spune că oamenii sunt înspăimântați și că deși au mai fost atacuri ale unor urși inclusiv anii trecuți  acelea s-au produs fie în timpul nopții, fie au fost atacuri izolatw.  Viceprimarul a relatat pentru Bistrița Express și că unul dintre atacuri era cât pe ce să se sfârșească dramatic, după ce un localnic a încercat să alunge ursul intrat în zona în care se aflau animalele cu ajutorul câinilor: ”l-a speriat probabil agitația celorlalți oameni care au sărit în ajutor, dar și a câinilor și ursul a renunțat să atace omul , așa cum a lăsat impresia inițial” explică vicele.

În trei rânduri în Monor , după atacuri au ajuns  echipe mixte de poliție și jandarmi, însă era prea târziu, pentru că ursul plecase deja. ” am fost sesizați și în această dimineață ca un urs a atacat iar acolo, în momentul în care a ajuns patrula, ursul plecase deja. La fel s- a întâmplat și miercuri” a confirmat incidentul purtătoarea de cuvânt a Jandarmeriei, Georgeta Cășvan.

Directorul APM: Am cerut derogare de la Ministerul Mediului. Ursul, trebuie extras: e extrem de agresiv

Directorul Agenției de Protecția Mediului Bistrița-Năsăud, Sever Roman a declarat pentru Bistrița Express ca a fost convocat de urgență astăzi împreună cu comisarul șef de la Garda de Mediu de prefect și că deja a fost făcut deja procesul verbal de extragere cu cererea aferentă către Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor care să aprobe derogarea pentru împușcarea ursului agresiv:” Am fost și după atacul de miercuri la fața locului, luni vom merge pentru a face procesele verbale de stabilire a pagubelor  pentru atacurile de vineri și cel de astăzi. E foarte clar că avem de-a face cu un urs extrem de agresiv, poate deveni foarte periculos pentru om, pentru că s-a obișnuit deja cu carnea și știe cum să și-o procure. Este evident că nu mai e în acest moment un caz de urs care poate fi relocat, din păcate el trebuie extras. Nu poate fi pusă viața oamenilor în pericol, în niciun caz ”  a mai spus directorul APM.

Întrebat dacă e cu siguranță vorba de același urs în toate cele trei cazuri de atacuri de la Monor, directorul Roman spune că nu încape îndoială, în condițiile în care cei de la Asociația de Vânătoare Căliman-Șieu, care gestionează fondul de vânătoare din zonă au toate dovezile ca e același exemplar. ” Viața oamenilor nu poate fi pusă în balanță. , ursul trebuie extras ”.

El spune și că în situația în care se va primi derogare de la Ministerul Mediului, care acordă extrem de greu derogări ursul va fi vânat de Asociația de Vânătoare din zonă.

Comisarul șef al Gărzii de Mediu, Gabriel Petraș a explicat pentru Bistrița Express că a fost convocat de urgență duminică pentru solicitarea de derogare transmisă Ministerului Mediului: ” ursul respectiv a avut trei atacuri, are un comportament agresiv. Așteptăm să vedem dacă se va primi derogare de la Minisiterul Mediului” a spus Petraș.

UPDATE: Ministerul Mediului a fost de acord cu derogarea

Ministerul Mediului a dat duminică avizul de derogare pentru recoltarea ursului din Monor. Avizul a fost semnat de secretarul de stat Iulian Octavian Stana. Potrivit prefectului Stelian Dolha solicitarea de derogare a fost transmisă astăzi către Ministerul Mediului, în regim de urgență, după ce primarul din Monor, Ioan Cira a cerut ajutorul și după întrunirea, tot de urgență a conducerii APM și a Gărzii de Mediu BN: ” tot astăzi ne-a venit și derogarea de la minister. Am insistat să se rezolve astăzi. Dat fiind agresivitatea ursului care a atacat de trei ori într-o săptămână  în timpul zilei în mijlocul satelor, a numărul de animale ucise, a fost o mobilizare de urgență pentru a găsi o soluție, care sa împiedice o situație dramatică acolo” a explicat prefectul Dolha.

Directorul Agenției de protecția mediului, Sever Roman a spune că derogarea este valabilă pentru 60 de zile, timp în care Asociația de Vânătoare respectivă trebuie să extragă ursul, altfel derogarea nu va mai fi valabilă: ” anul trecut s-au obținut doar 6 derogări ale Ministerului Mediului pentru vânătoare, dar pentru 5 urși s-a reușit doar extragerea. Se acordă foarte greu derogarea pentru extragere..Din păcate numărul urșilor crește necontrolat,  anual sunt cu 10 % mai mulți ,din ceea ce știm Acum în județ ar fi 783 de exemplare. ”

 

 

 

 

 

Share.

About Author

2 comentarii

  1. Oameni și trofee în

    Ursule-brun, nevânat,
    De cobori la noi în sat
    Adu și un cap de cerb,
    Că va fi trofeu superb.
    O să-l batem în perete,
    Lângă buhă sau herete.
    Altfel cei de pe Bârgaie
    Te vor împușca de voie
    Cu pretext că la Monor
    Ești vânat pentru omor,
    Și vor ține și-un discurs
    Că ne-au apărat de urs,
    Șefi de trib și de partid,
    Ce vând codrii de molid.
    Șefi de partid – țapinar,
    Ce vând codrii de stejar.
    Șefi de trib, nu pădurari.
    Ca la noi, nici la bulgari.

  2. Iosif Benke în

    Noi am propu cele de mai jos, si dupa 15 mai actionam in judecata Ministerul Mediului
    Asociatia Proprietarilor de Terenuri din Zona Zetea Zetea 272, jud Harghita CUI 26153601 nr 6/30.04.2020 PROPUNERI la Proiect pus pe dezbatera publica pe 29.04.2020 Proiectul Ordinului pentru aprobarea nivelului de intervenție și prevenție în cazul speciilor de urs și lup, în interesul sănătății și securității populației și în scopul prevenirii unor daune importante, nu este altceva decăt un amestec de elemente fără nici un fel de logică și legătură cu situația reală. Toată această construcție, este pentru a mima faptul că Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (M.M.A.P.) și-ar fi îndeplinit obligația legală prevăzută în Legea 407/2006 cu ultimile modificări, privitor la aprobarea nivelurilor de prevenție pentru aceste specii, păna la 15 mai iar neîndeplinirea acestei obligații este infracțiune potrivit aceleiași legi. După cum este știut M.M.A.P. a cerut potivit circularei Nr.2017/10.04.2020, prin Agențiile de Protecția Mediului (A.P.M. ) din județele țării, situația evaluării efectivelor la speciile urs, lup, râs și pisică sălbatică, de la fiecare gestionar de fonduri cinegetice, defalcată pe fiecare fond cinegetic în parte. Datele (efective reale, efective optime), colectate de la fiecare gestionar în parte, pe fonduri cinegetice și specii (urs și lup în situația dată), permit în funcție de sporurile naturale anuale acceptate, calcularea corectă și responsabilă a nivelului de interventiei si a prevenției IN MOD SEPARAT, (pe fiecare fond cinegetic în parte, pentru urs și lup). Scopul acestor nivele de interventie si de prevenție (cotă de extracție mai clar), este acela de a asigura echilibrul speciilor respective pe fiecare fond cinegetic în parte având în vedere și habitatul natural, cu consecința preîntâmpinării eventuale daune/pagube, atacuri . Din acest punct devedere, realizarea acestor nivele de interventie si de prevenție, de către gestionar, pentru fiecare fond cinegetic în parte, ar conduce la minimalizarea riscurilor daunelor/pagubelor, atacurilor, etc. Această abordare a aprobării nivelului de interventie si de prevenție defalcat pe gestionari și fonduri cinegetice este singura variantă de a responsabiliza gestionarii de fonduri cinegetice în condițiile unor daune/pagube, atacuri, ca urmare a nerealizării acelor cote. Este foarte posibil ca, în anumite situații concrete, determinate chiar și de comportamente deviante ale unor exemplare din speciile (urs, lup), să fie necesară intervenția rapidă, peste cota de prevenție (atunci când cotele de interventie si de prevenție s-au realizat integral). Acesta este un alt aspect, care ca dimensiune nu poate fi previzionat, el vizănd evenimente eventuale, viitoare. Abia aici se pune problema unui nivel de intervenție (urs și lup), prezentat ca cifre la nivel de total țară, pe fiecare specie (urs, lup), dar rămase la dispoziția M.M.A.P. Alocarea concretă, individuală, a acestora de către M.M.A.P urmănd a fi făcută în baza acelui dosar întocmit de către autoritățile competente justificănd pe deplin dauna/paguba sau atacul. Succinta prezentare de mai sus demonstrează diferența fundamentală între cele două noțiuni: nivel de prevenție și nivel de intervenție, inclusiv în ce privește faptul că primul poate fi calculat concret pe fonduri cinegetice (pe baza datelor deja centralizate din teritoriu) pe cănd al doilea nu pote fi anticipat vizând eventuale evenimente viitoare necunoscute la momentul de față. În plus, nivelul de prevenție, calculat așa cum s-a arătat, nu poate fi influiențat de analize ale unor dosare, cu atât mai mult în timpul derulării sezonului. Asemenea analize vizează exclusiv alocarea punctuală de nivel de intervenție din valoarea aflată la dispoziția M.M.A.P. Proiectul de Ordin criticat contravine tuturor aspectelor legale susmenționate, cumulând prevenția cu interveția, atăt din punct de vedere al metodologie de aprobare a nivelului concret al acesteia pe gestionar și fond de vînătoare, prin solicitarea de dosare justificative în ambele situații, dar și prin prezentarea unor cifre cumulate pentru ambele situații și nedefalcate pe fonduri cinegetice în cazul prevenției. Toate aceste aspecte demonstrează fără echivoc faptul că la acest moment M.M.A.P. nu face alteva decăt jocuri deșănțate ale unor așa-ziși protecționiști, beneficiari de tot fel de fonduri, pe tot felul de proiecte fantasmagorice, mulți dintre aceștia aflați chiar în incompatibilitate. Simpla analiză a unor calcule corecte ale nivelurilor de prevenție cumulate doar pe fondurile cinegetice la care avem acces la date, ne conduce la sume ce depășesc valorile stipulate în proiectul de Ordin în discuție. Și asta pentru fiecare din cele două specii (urs și lup). Solicităm 1. Emiterea de Ordine distincte pentru cele două acțiuni : prevenție și intervenție. 2. În cadrul Ordinului privitor la prevenție, defalcarea (aprobarea) pe fiecare fond cinegetic a nivelurilor de intervenție, conform calculelor având al bază datele colectate prin APM-uri, fără alte cerințe suplimentare și analize de dosare, cu respectarea termenului legal de 15 mai. 3. În cadrul Ordinului privitor la intervenție, alocarea la nivelul întregii țari a unor cifre totale, pe fiecare din speciile urs, lup, acestea rămânând la dispoziția M.M.A.P., urmînd ca repartizarea puncuală pe fonduri cinegetice să fie făcută concret, ulterior, urmare a pagulelor/daunelor, atacurilor semnalate și demonstrate de documentele dosarului întocmit. Rugăm ca prezenta notă să o considerați ca fiind punctul nostru de vedere la Proiectul de Ordin supus dezbaterii publice. Vă mai informăm că în condițiile în care autoritatea va refuza o abordare cinstită și nu partizană altor interese, în emiterea acestor Ordine, urmează a sesiza organele abilitate fără a mai face alte demersuri. Vă atenționăm și cu privire la posibilitatea atragerii responsabilității funcționarilor din cadrul autorități,i privitor la eventualele pagube/daune atacuri urmare a nesocutirii aspectelor prezentate. Atasam prezentelor propuneri, un document care prezinta detaliat situatia actuala grava din Romania si fotografii elocvente cu privire la cresterea pagubelor cauzate de urs oamenilor si proprietatilor acestora din cauza cresterii numerice de netagaduit ale populatiilor de ursi si lupi, coroborat cu lipsa de actiune a Ministerului Mediului. Zetea la 30.04.2020 Semneaza dr Ing Benke Iosif CI: HR322788, CUI 1550802264368 adresa 535600 Odorheiu Secuiesc, str Eltetokut nr 16, Jud Harghita, tel 0723330738

Lasă un comentariu