Polițiștii rutieri din Cluj s-au apucat din nou de ridicat autoturisme, începând de joi, dată la care a intrat în vigoare hotărârea de guvern care permite acest lucru. Practic ridicarea autoturismelor parcate ilegal n-a mai fost posibilă de un an și jumătate de când Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că această activitate trebuie reglementată de Guvern, nu de autoritățile locale. Așa că hotărârile locale prin care se stabileau reguli pentru ridicare și-au pierdut valabilitatea și n-au mai putut fi puse în aplicare.
Clujul este municipalitatea care s-a mișcat cel mai repede, și-a ajustat hotărârile de Consiliu Local, a mai eliberat din parcările de domiciliu din zona centrală pe care le-a transformat în parcări publice și a trecut la treabă.
În Bistrița șoferii mai au un răgaz, cel puțin până când Consiliul Local va modifica hotărârea veche de ridicare a mașinilor și va reglementa și alte chestiuni legate de parcarea pe trotuare. Se pare însă că lucrurile nu sunt însă foarte clare : ”încercăm să fim legali în acțiunea asta, nu stim cine va ridica mașinile, cine se va ocupa de returnarea lor, unde se vor depozita, am discutat doar în principiu. E nevoie de o hotărâre de Consiliu Local. Nu se va pune în practică la modul incisiv și agresiv. Problema e în lucru” spune viceprimarul Gelu Muthi. Teoretic municipalitatea are depozit pe Simpozionului unde sunt cazate deocamdată vreo 20 de mașini abandonate pe străzi și unde ar putea încăpea și mașinile care vor fi ridicate pentru că sunt parcate aiurea. Municipalitatea are și utilaj propriu de ridicare, însă deocamdată lucrurile nu sunt limpezi, trebuie făcut un nou regulament, și promovată hotărârea de CL în condițiile în care numai polițiștii rutieriști și polițiști locali pot dispune ridicarea autovehiculelor pe noile reglementări legislative.
Nu se pot ridica mașini cu persoane la bord, iar procedura se sistează dacă apare proprietarul și acceptă să plătească
Conform Hotărârii Guvernului nr. 965/2016, ridicarea se va putea face în următoarele situații în care staționarea voluntară este interzisă: în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară;în zona de acțiune a indicatorului de staționare interzisă și a marcajului de interzicere a staționării, pe drumurile publice cu o lățime mai mică de 6 , în dreptul căilor de acces ale proprietăților alăturate drumurilor publice, în pante și în rampe.
Dispoziția de ridicare se va întocmi în scris, în trei exemplare, și va trebui să conțină data, ora și locul ridicării, gradul profesional, numele și prenumele polițistului care dispune măsura și unitatea din care acesta face parte, dar și indicarea expresă a temeiului juridic referitor la norma încălcată. De asemenea, actul va trebui să includă mențiunile privind înregistrarea foto sau video a staționării vehiculului, menţiunile privind avariile vizibile ale mașinii, numărul de înmatriculare/înregistrare și marca vehiculului.
„Transportul la locul de depozitare nu se mai execută dacă, până la inițierea acestuia, proprietarul sau utilizatorul vehiculului ridicat se prezintă la locul ridicării și este de acord cu suportarea cheltuielilor efectuate. În acest caz se suportă doar contravaloarea operațiunii de ridicare”. De asemenea dacă în mașină există o persoană, automobilul nu poate fi ridicat.
Reglementarea legală precizează și că administratorul drumului public sau administrația publică locală va fi răspunzătoare de pagubele cauzate mașinilor în procesul de ridicare, transportare și depozitare.
Condițiile de parcare pe trotuar
Hotărârea modifică inclusiv Regulamentul parcării pe trotuar, astfel că staţionarea mașinii este posibilă numai dacă acel trotuar este amenajat în acest scop, prin marcaje şi semnalizare corespunzătoare.Amenajarea parcării pe trotuar va fi posibilă numai dacă: se respectă culoarul destinat pietonilor care nu poate fi mai mic de 1 m lăţime, accesul mașinilor în parcare se realizează din partea carosabilă, iar poziţionarea vehiculelor în parcare nu stânjeneşte circulaţia pe prima bandă sau pe pistele amenajate. Nu se pot amenaja parcări pentru autovehicule, pe trotuar, la mai puţin de 10 m de intersecţii, staţii ale mijloacelor de transport în comun sau treceri pentru pietoni.
Foto. Monitorul de Cluj