Administrația din Beclean lucrează la un proiect pentru transport urban de călători ecologic care să parcurgă străzile cele mai importante din oraș și să le lege cu stațiunea Figa și ieșirea pe DN 17.
Practic proiectul, intitulat ”Drumul Gării din Beclean” va înființa transportul urban de călători în oraș și va introduce microbuze eco electrice pentru transportul urban de călători, va amenaja stațiile aferente, biciclete tot electrice, închiriabile, stații de încărcare electrice și să amenajeze un circuit de piste de biciclete. La pachet cu aceste dotări administrația vrea să reabiliteze mai multe străzi, printre care și celebrul drum al Gării din Beclean care urmează să devină pietonal, cu acces doar pentru biciclete. Toate aceste amenajări și reabilitări ar urma să fie finanțate printr-un proiect prin ADR Nord-Vest axa 3,2 mobilitate urbană, rezervată orașelor sub 20 mii de locuitori, pentru proiecte care impun 40% lucrări de infrastructură, iar restul orice alte amenajări. Pe ADR Nord Vest sunt puse la bătaie 75 de milioane de euro, pentru care au anunțat proiecte pe lângă Beclean, orașele Turda, Dej și Carei.
Primarul Becleanului, Nicolae Moldovan a explicat pentru Bistrița Express că soluțiile din proiectul ” Drumul Gării din Beclean” au fost indicate de studiile de trafic și mobilitate urbană pe care le-a comandat administrația, care a cerut soluții de decongestionare a traficului: ” aceste studii ne-au indicat că nu doar DN 17 e responsabil de blocaje, ci și traficul de pe străzile secundare și ca să scăpăm de aglomerație s-a recomandat înființarea transportului public de călători, dar și amenajarea de piste de biciclete cu posibilitate de închiriere ” explică primarul cum s-a ajuns la conturarea proiectului.
De aici până la varianta electrică, soluția aplicată deja în orașele europene cu potențial turistic a fost un pas. ” Vrem să facem toate dotările la standarde europene, așa că cele 5 microbuzele care vor deservi două trasee vor fi electrice cu stațiile de încărcare aferente, care vor putea fi utilizate și de mașinile electrice care vor să încarce în Beclean” explică primarul, care vorbește despre 51 de stații de oprire de pe trasee. Un prim traseu ar porni din Coldău ajunge în oraș -trece prin Piața Mare merge în Autogară- Gară-G. Silași iese în DN 17 și ajunge la Figa, de unde face drumul retur.
Un al doilea traseu al microbuzelor electrice urmează să plece din Zona industrială (Valea Viilor)-DN 17-Autogară-strada Horea-Drumul către Figa- oraș-zona căii ferate-Ion Pop Retegan-Petru Maior-Piața Mare(zona Parcului în fața Catedralei)-DN17.
Pe modelul traseelor microbuzelor, orașul va fi străbătut- conform proiectului-de piste de biciclete, iar administrația are în plan să cumpere 100 de biciclete electrice pe care să le închirieze locuitorilor.
Deocamdată Primăria Beclean a cerut aviz de mediu pentru Proiectul ”Drumul Gării din Beclean”, urmând ca odată ce îndeplinește toate procedurile să depună cererea de finanțare la ADR Nord-Vest.
Sursă foto: Banatul azi