Două zile au lucrat mai multe utilaje grele aduse de la 100 de km distanță pentru a amplasa o locomotivă cu aburi, de colecție, de 1700 de cai putere pe un platou amenajat la intrare în Gara Bistrița NORD. Locomotiva care face parte din patrimoniul României va deveni parte integrantă dintr-un părculeț tematic pe care municipalitatea Bistriței îl va amenaja în jurul acesteia. A fost nevoie de un an de muncă la recondiționarea acesteia în atelierele CFR de la Cluj, unde mesterii au reusit sa-i redea pe lângă lustrul inițial și culorile celebre roșu și negru.
Botezată din fabrică 150 010 este doar una dintre cele câteva care au scăpat de utilajele de dezmembrare de fier vechi ale REMAT-urilor și de risipirea nemiloasă a timpului. Mai există doar ultima locomotivă a seriei, 150 282, undeva într-un depou la Ploiești, o alta cu indicativul 150 390 expusă în fața Gării din Cluj și cea cu seria 150 105 în custodia unui muzeu inedit, al Locomotivei, organizat la Dej. Florin Nan, unul dintre custozii muzeului locomotivei din Dej, sosit pentru a asista la amplasare spune că locomotiva care va deveni emblema Gării Bistrița a fost fabricată la Reșița în 1947 după o licență germană folosită încă din vremea Germaniei naziste. ”Este o locomotivă destinată remarcării trenurilor de marfă pe linii principale de marfă având viteza maximă, iuțeala cum i se spunea la vremea construcției ei, de 80 de kilometri pe oră și puterea 1700 de cai putere. Acum este inclusă în Patrimoniul României, alături de cele câteva care au supraviețuit”
Despre reparația locomotivei date în custodie Primăriei Bistrița pasionatul de locomotive, angajat al CFR Marfă știe doar că a fost complexă, însă nu și cât a costat. : ”Reparația a început anul trecut, s-a terminat anul acesta. A fost o muncă destul de laborioasă având în vedere faptul că locomotiva se găsea într-o stare accentuata de degradare. A necesitat înlocuire de piese, curățarea profundă și o revopsire la culorile originare din fabricare. Cred ca a fost destul de costisitoare și reparația, a fost dificilă și transportarea de la Cluj, care s-a făcut cu 30 la oră, având în vedere vârsta locomotivei au fost late măsuri speciale”.
Bijuteria cu aburi trezește nostalgii printre vechii CFR-iști. Sorin Moisescu, și el custode voluntar al Muzeului din Dej își amintește cum în anii comunismului mecanicii locomotivelor cu aburi trebuiau să stie să o conducă în așa fel încât să împace funcționarea cu economia de cărbune. Iar cei care reușeau să o facă erau recompensați în bani: ”Mecanicul care o conducea era mecanic, conducerea locomotivei era o adevărată artă. Mecanicul era mecanic pentru că trebuia odată să țină sub control trenul, dar trebuia să știe exact cât cărbune să bage în așa fel încât mașinăria uriașă să funcționeze strună dar nici să nu consume excesiv cărbune. Îi spunea fochistului cât cărbune să bage, în așa fel încât la final să primească și banii pentru economie”, spune un alt pasionat al locomotivelor, CFR-ist cu state vechi și voluntar la Muzeul Locomotivei din DEJ : ” cei care făceau economii mergeau cu bonul la casierie în anii 70-80 și primeau bani că au economisit cărbunele”.
O locomotivă din anii 30 zace încă la Remat Bistrita
La Remat Bistrița zace de ani buni o altă bijuterie a locomotivelor de colecție cu cel puțin 10 ani mai bătrână decțt cea amplasată acum în vecinătatea Gării Bistrita Nord: o piesă construită în anii 30 la Atelierele Malaxa din București. Florin Nan spune că locomotiva, care a făcut obiectul chiar unei campanii de salvare făcută prin 2012 era anii tercuți într-o stare chiar mai bună decât 150 010, însă aceasta a rămas la Remat. ” stiu ca e încă acolo, cei de la Remat au intrat in posesia acesteia după ce a fost vândută de Laminorul Beclean. Când s-a discutat preluarea ei pentru a fi salvată, actualii proprietari au cerut la schimb greutatea ei în fier vechi, adică vreo 90 de tone sau contravaloarea ei. Nu stiu de ce lucrurile s-au oprit atunci, dar e păcat ca acea locomotivă să fie lăsată acolo”. Florin Nan a explicat și că au mai existat tentative de valorificare ale acesteia, printre care una de a o cumpăra și de a o pune să tracteze un tren turistic pe itinerariul Ilva-Rodna Veche”: nu stiu ce s-a ales de proiectul acesta” mai spune custodele Foto jos:
La Dej la Muzeu Locomotivei pasionații de la CFR au în grijă 23 de locomotive si vagoane, locomotive cu aburi, Diesel, vagoane, o expoziția amenajată într-un vagon de lux folosit pentru iesirile potentatilor vremii, despre care legendele urbane spun că ar fi apartinut Anei Parker. Deocamdată Muzeul Locomotivei din Dej poate fi vizitat gratuit, dau asigurări custozii lui voluntari