Parlamentarul PMP care s-a gândit să facă o lege ca să-i oblige pe guvernanți să se apuce de construit Autostrada Nordului, adică ieșirea Bistriței și Sucevei spre autostradă, este convins că e pe drumul cel bun. Ionuț Simionca a explicat într-un interviu pentru Bistrița Express că orice autostradă, înainte să devină construcție propriu-zisă a existat pe hârtie, iar un lobby puternic și perseverent cu o lege în spate este calea pentru a obliga autoritățile statului să nu ignore dezvoltarea zonei. Știe din experiența sa de antreprenor în SUA că trebuie să ceri cu insistență ca să obții ceva.
Proiectul legislativ a lui Ionuț Simionca cu ” Autostrada Nordului” a trecut săptămâna trecută de votul Senatului și va ajunge în curând la Camera Deputaților pentru dezbatere, care e cameră decizională.
Reporter: Cum v-a venit ideea să faceți un proiect de lege pentru Autostrada Nordului și vă mulțumește o autostradă pe hârtie?
Ionuț Simionca: Atunci când am venit din Statele Unite înapoi în România, lipsa autostrăzilor, a infrastructurii mi s-a părut cea mai mare problemă. Știam de lipsa acestora, dar n-am realizat că e o problemă atât de mare decât când am realizat diferența. Mă gândeam atunci că totuși există un plan undeva, masterplanul de care vorbea toată lumea. Ulterior, când am făcut mai multe cercetări mi-am dat seama că de fapt în acel plan Bistrița, Bistrița-Năsăudul sunt plasate undeva prin 2030. Ceea ce e foarte târziu, insatisfăcător de-a dreptul. Și atunci am încercat să văd care sunt soluțiile pentru ca eu ca deputat sa-mi aduc contribuția și să pot să intervin, să fac un proiect de această natură. Anul trecut am depus în Parlament, ”Autostrada Nordului” proiectul legislativ, lucru care nu s-a mai făcut în România de 50 de ani. De 50 de ani nu s-a mai depus proiect de lege pentru drumuri : s-au făcut proiecte doar de guvern.
Rep: E depus după Autostrada Unirii, aceast proiect al Autostrăzii Nordului?
Da. proiectul cu Autostrada Unirii, la care-am fost co-inițiator a fost prima inițiativă, iar pe acesta l-am inițiat doar eu personal. Noi, cei de la Mișcarea Populară întotdeauna ne-am gândit că trebuie să folosim timpul nostru din Parlament să facem proiecte utile pentru cetățeni.
Reporter: Am văzut că la ”Autostrada Nordului” sunt foarte mulți parlamentari co-inițiatori, de la toate partidele politice, unii fără nicio legătură cu zona acoperită de proiect. V-a luat mult timp să-i convingeți să semneze?
Ionuț Simionca: Eu întotdeauna încerc să cooptez câți mai mulți parlamentari la proiectele mele.. Așa și la Autostrada Nordului am încercat să aduc politicieni la aceeași masă pentru proiectele utile. Cum am făcut și cu proiectul cu barierele la căile ferate, cum am făcut și pentru Legea Colectiv, cele cu panourile de avertizare, asa si la Autostrada Nordului am incercat să iau nu doar politicienii din Nordul României, care nu sunt direct afectați de acest obiectiv, am căutat să aducem politicieni din toată țara.
Rep: Ce au primit în schimb? Cum au ajuns politicieni din sud de exemplu, să voteze o lege care privește nordul țării ?
IS: Bună întrebare, nu au primit nimic în schimb, dar dacă nu semnau un proiect de infrastructură, ma duceam la fiecare în parte și le spuneam alegătorilor că au parlamentar care nu susține lucrările de infrastructură din România.
Rep: N-aveți decât doi parlamentari bistrițeni care au contrasemnat inițiativa, Cristina Iurișniți și senatorul ALDE Ioan Simionca? Restul bistrițenilor din Parlament nu au vrut?
Ionuț Simionca: Nu-nu e asta Unii nu au fost în Parlament când am strâns semnături iar alții pur și simplu nu au vrut.
Cine nu a vrut? Daniel Suciu?
Sincer nu-mi amintesc cum a fost cu Daniel Suciu, cred că nu era în Parlament atunc.i Nici cu doamna Iurișniți sau senatorul Simionca n-a fost foarte ușor, dar au semnat. Doamna Iurișniți spunea că și ei la USR au un proiect asemănător, nu știe dacă susține, dar în final a semnat. Sighiartau nu cred că a fost in Parlament când l-am depus eu. Asa ca eu l-am facut, l-am depus, e un proiect important pentru 2 milioane de cetateni, care leaga România de Vestul Europei. Foarte important este și că în proiect va trebui inclusă și centura Bistriței, Deci automat făcîndu-se Autostrada Nordului trebuie făcută și Centura Bistriței.
Rep: Impune termene pentru Guvern proiectul de lege ?
4 ani. In 4 ani de la avizare și promulgare de către președintelui României, Guvernul trebuie să-l facă. Dacă nu, nu sunt sancțiuni financiare dacă Guvernul nu-l face, însă eu nu aș pune așa problema, în termenii ” dacă nu”. Uitati-va la Autostrada Unirii, în prima fază nu au găsit bani în buget. Dar după multe insistențe, inclusiv ale colegului meu, parlamentar de Iași, Petru Movilă și după multe presiuni făcute în mediul public, cu presa și ONG-urile s-au găsit bani și acum, uite că se face studiul de fezabilitate. Adica, de undeva trebuie sa înceapă. Orice plan îl pui prima dată pe hârtie, nu?
Trebuie să ne gândim la câteva lucruri esențiale: cât de importantă e Autostrada Nordului și Centura Bistriței. Important e că bistrițenii trebuie consultați, pe unde trece proiectul, și unde au proprietăți. Sunt multe lucruri care merg in tandem: si autoritățile centrale și cele locale trebuie să se sincronizeze ca să nu apară întârzierile cunoscute în alte cazuri.
M-ati intrebat daca sunt multumit că e numai pe hârtie acest proiect.. Păi orice proiect înainte sa se facă, e întâi pe hârtie. Iar eu sunt un om care, dacă-și pune ceva în cap urmărește până la capăt finalizarae proiectului. Asa si cu Autostrada Nordului: nu o să ma las până nu trece și se face: o să urmăresc să treacă de Camera Deputaților, apoi sper să fie promulgat de președinte, după care mă asigur anul viitor, așa cum m-am asigurat anul aceasta că obțin să treacă un proiect ca deputat de opoziție, e vorba de centrul Sportiv de la Rodna, așa o să mă asigur pentru Autostrada Nordului să se dea fondurile pentru informare până la construcție. Bineînțeles nu se întâmplă minuni de la o zi la alta, dar trebuie să se facă pași, chiar și mici pentru acest proiect atât de important pentru Bistrița.
Ce i se va întâmpla Bistriței dacă nu va avea acces la o autostradă pe termen mediu?
Suntem izolați, dacă avem un mini mall sau două, nu înseamnă că avem acces la condițiile unui mare oraș. Uitati-vă: ca să ajungi la un spital pentru o intervenție sau tratament mai complex intr-un centru universitar faci pe drum aproape două ore. Avem pretenții să vină investitori. Cum să vină, fără infrastructură adecvată.Astea sunt minusurile. aducând infrastructura grea în apropierea bistrițenilor, aducem și oportunități: gândiți-vă ca asa atragem oportunități de investiții, care vor însemna până la urmă salarii mai mari, pentru că vedeti, suntem pe locul 3 de la coadă la salarii, cum credeți că o să crească salariile aici, dacă noi continuăm să rămânem izolați?
Un comentariu
Va felicit! Sunteti unul dintre oamenii alesi care îsi meritā locul in parlament cu prisosintā!