Ai o știre? Sună-ne pe TELEFON 0787-894941 sau trimite-ne un mesaj pe WhatsApp!

Un fost consilier local avertizează: ”Trebuie reconfigurate trei proiecte majore în Bistrița. Nu putem transforma orasul într-un șantier pentru proiecte inutile”

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Cel puțin trei dintre proiectele  aflate pe țeava municipalității în acest început de an ar trebui reconfigurate de urgență pentru a nu deveni fiecare, alte investiții inutile asemenea Pârtiei de schi, avertizează președintele Asociației Bistrița Civică, Adrian Florin Chereji.

Fost consilier local și primul primar al Bistriței postdecembriste, Adrian Florin Chereji spune că Centrul Intermodal Gării-Tărpiului, Linia Verde și Pistele pentru Biciclete sunt trei proiecte cu mari probleme de concepție și că demararea lor chiar și cu bani europeni sunt doar o mare risipă de resurse fără vrei finalitate de dezvoltare pentru municipiu.

Despre Centrul intermodal Chereji spune, într-o postare pe blogul personal, că este o investiție pur și simplu fără rost, impropriu numită astfel pentru că nu conexează fluxurile de călători  a două sisteme de transport  și că nu e nimic mai mult decât o Autogară suspendata, dar cu număr limitat de locuri:  ”este vorba despre pasaj rutier suprateran care pornește la 20-25 m de sensul giratoriu Gării-Decebal și coboară pe str. Tarpiului după intersecția cu str.Industriei. La cota + 9 m se dorește o platformă care să servească drept autogară, proiectul inițial prevedea cca 30 de peroane, dar pentru că estimarea costurilor a condus la o sumă foarte mare s-a ajuns la o variantă cu numai 12 peroane, insuficiente pentru traficul autobuzelor intra și interjudețene. La orele de vârf sunt 25-30 de plecări-sosiri în autogara Bistrița. De aici concluzia că acea platformă nu-și are rostul o bună parte din autobuze trebuind să utilizeze tot autogara veche, de la sol.” explică Adrian Florin Chereji. El spune și în ce situație această viitoare construcție ar fi meritat să poarte numele de Centru Intermodal, denumire cu totul improprie pe actualul proiect : ”dacă se făcea pe platformă peste gara CFR puteam discuta de centru intermodal, dar așa este doar un pasaj suprateran. O legătură între str.Gării și str. Tărpiului se impune, nu discutăm dacă varianta supraterană e mai bună decât un pasaj subteran, dar acea așa-zisă autogară suspendată nu-și are rostul.” mai spune președintele de la Bistrița Civică.

Linia Verde desființează parcările din Centru, dar n-are nicio treabă cu turismul

”Linia Verde”, un alt proiect menit să aducă turiștii care să-și parcheze mașinile la periferie cu un autobuz electric în centru, e un alt proiect pe care fostul consilier local îl consideră o risipă de resurse, care nu-și atinge țintele propuse adică limitarea noxelor. Iar la intrările în oraș nu au fost prevăzute construirea de parcări  pentru ca cei care vor sa folosească această facilitate să aibă unde-și lăsa mașinile: ”Linia verde” este un traseu parțial nou de transport public de persoane, de la Viișoara până la Unirea. Traseul este comun cu liniile de transport public de pe axa vest-est (Libertății-Independenței -Calea Moldovei) deservit de autobuze electrice. “Noutatea” acestui traseu este că de la Poșta veche merge pe str. Gh.Șincai – Piața Centrală – Dornei – Bistricioarei – Bd.Gral Grigore Bălan, cu desființarea parcărilor pentru autoturisme pe tot acest traseu (toate de pe Șincai și Dornei și majoritatea de pe celelalte artere străbătute).

Motivarea schimbării traseului prin Centrul Istoric este reducerea noxelor și facilitarea accesului turiștilor la obiectivele turistice din centru orașului. Sunt de acord că se impun măsuri de limitare a accesului auto în centru. Dar pun întrebarea: care turiști vor utiliza Linia verde? S-au gândit parcări la capetele traseului unde vizitatorii să-și lase autoturimele/autobuzele? De unde vor lua acești “turiști” autobuzele electrice pentru a ajunge în Centrul istoric? Sau primarul și viceprimarul se gândesc la cei pe care i-au mutat din centru în blocurile de la Viișoara care să beneficieze de linie directă, gratuită, la locurile dragi lor (artezienele și terasele din centru)

Se spune că traseul va fi reconfigurat din perete în perete pe aceste străzi, nu s-a spus câți arbori urmează a fi sacrificați. Dintre platanii și castanii de pe Bd.Independenței sau Gral Grigore Bălan câți urmează a fi tăiați? Facem “linie verde” cu sacrificarea vegetației urbane?”.

Câțiva ani cu șantiere va afecta viața bistrițenilor

Nici despre modul în care a fost gândit proiectul pistelor de biciclete Adrian Florin Chereji nu are o părere prea grozavă. El spune că pistele, așa cum au fost gândite nu au continuitate, iar amenajarea lor pe câteva bulevarde importante va lăsa zonele fără parcări, în condițiile în care nu există intenția de amenaja înainte parking-uri pentru rezolvarea situației: ”Pistele de biciclete, foarte necesare, … Proiectul are câteva puncte minus. În primul rând, toate parcările auto de pe traseu se desființează. E vorba de câteva sute de locuri de parcare pe str. 1 Decembrie și Împăratul Traian. Unde se vor duce aceste autoturisme? Pe spațiile verzi și trotuare?Nu era necesar să se construiască mai întâi parcări supraetajate în zonele respective?

Apoi nu există o continuitate a traseului pentru a străbate orașul de la est la vest numai pe bicicletă. De la intersecția Crinilor-Decebal-Andrei Mureșanu până la str.Împăratul Traian nu există legătură”

Chereji atrage atenția că aceste șantiere vor afecta semnificativ viața locuitorilor Bistriței în următorii ani, în condițiile în care finalitatea nu va fi decongestionarea traficului și nici rezolvarea problemelor traficului, ci dimpotrivă, problemele Bistriței se pot agrava: ”Și uite așa, se întrevede un viitor foarte sumbru pentru orașul nostru câțiva ani cu șantiere care vor afecta viața bistrițenilor fără a avea o perspectivă că problemele privind transportul public, descongestionarea traficului și limitarea poluării se vor rezolva. Sunt toate șansele să se agraveze!”

”Administrația eșuată lasă un cartof fierbinte succesorilor”

Chereji avertizează că ceea ce face actuala administrație nu e decât un mod de a lăsa un  cartof fierbinte celor care vor prelua municipiul după alegerile locale de anul acesta și crede că ar trebui ca aceste proiecte să fie amânate pentru a putea fi reanalizate: ”Având în vedere că suntem pe ultima sută de metri a unei administrații care a eșuat în proiecte fantasmagorice, ar trebui regândite cele 3 proiecte de mai sus și a nu se lăsa “un cartof fierbinte” administrației care va veni după alegerile din iunie. Cred că nu este prea târziu să se amâne cu un an și să se reanalizeze toate cel 3 proiecte.

Ce propuneri are

Fostul primar postdecembrist crede că două dintre aceste proiecte ar putea fi comasate, iar platforma de trecere supraterană între Gării și Tărpiu să se facă fără autogara suspendată:  ”S-ar putea comasa “Linia verde” cu “Axa de transport Gării-Decebal-Andrei Mureșanu-Năsăudului” (sunt multe argumente că acest traseu ar fi mult mai folositor pentru bistrițeni) și de la Poșta veche să continue pe Gării-Decebal-Andrei Mureșanu-Năsăudului. Cine dorește să ajungă în centrul orașului are de făcut 200 m pe jos de la Piața Decebal, nu e mult. Dar așa putem facilita accesul în Centru istoric al turiștilor care sosesc la Bistrița cu trenul sau autobuzul, ar avea stație la mai puțin de 100 m; elevii care învață la școlile de pe Bd. Republicii ar avea aceeași distanță de făcut pe jos că ajung în centru sau pe Bd.Decebal. Linia verde ar trece pe lângă Piața agroalimentară și foarte mulți bistrițeni ar beneficia de un acces facil.

Trama stradală de pe strada Dornei și Piața Centrală a fost reabilitată cu 5-6 ani în urmă și se prezintă foarte bine. Dacă pe cea mai circulată axă, Decebal-Andrei Mureșanu se aplică numai un strat nou de uzură problema nu e rezolvată, calea de rulare se va deteriora foarte repede dacă nu se consolidează baza drumului. De asemenea, să se facă doar pasajul suprateran fără acea platformă inutilă.Cu banii disponibilizați de la pista de biciclete de pe Drumul Cetății să se facă un tronson pe malul râului Bistrița” propune ca alternativă Adrian Florin Chereji.

 

Share.

About Author

3 comentarii

  1. Balan Marius-ecologist PV în

    Turistii care vor benificia de Linia Verde sunt Pensionarii si asistatii de la Anl-urile din Viisoara. Sa fim seriosi ! Ce sa vizitezi in Haidendfeld si Newarland ?Dupa taierile de copaci care nu sunt prevazuti pe nici o pagina din proiect, linia Verde va deveni LINIA GRI. Din nou vor fi incalcate articolul din legea 24 a Sp. Verzi, si APM-ul si Garda de Mediu nu va avea nici o reactie. Asta-i tara si administratia si institutiile de decor !

  2. Centrul intermodal de transport nu-i decât o platforma de beton cocotata peste peroanele de tren si reprezintă o solutie complicată, costisitoare si inutilă cu atat mai mult cu cat activitatea feroviară in gara Bistrita este redusă la cateva trenuri de călători. Pe de alta parte nu se rezolva nici problema fluidizării circulatiei auto in zona garii. Dimpotriva, accesul pe platformă presupune construirea unor rampe care complică si mai mult circulatia, intrucat străzile din jurul gării sunt destul de inguste. De aceea, o solutie mai realista si posibil de realizat ar putea fi eliminarea tuturor liniilor secundare de manevra care ies din gara spre Unirea, astfel incat sa ramana doar linia principala care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a garii prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Dacă se muta si activitatea de transcontainer CFR din gara Bistrita, atunci platforma de beton devine absolut inutilă deoarece in locul ramas s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogara, fara a mai fi nevoie de platforma suspendată. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. Circulatia feroviară spre Bistrita Bargăului este extrem de redusă si prin urmare legatura intre strada Garii si Tarpiului s-ar putea realiza chiar si printr-o trecere la nivel.
    Astfel, prin eliminarea liniilor de manevră s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Garii si Tarpiului prin trecere la nivel cu calea ferata peste o singura linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. De asemenea ar putea fi amenajata o trecere la nivel si in zona strazii Romana, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferata.

  3. In legatura cu Linia Verde de transport public intre Viişoara si Unirea, cu mijloace de transport în comun cu motor electric, hibrid sau cu normă de poluare redusă, este evident că traseul trebuie reconsiderat in sensul evitării centrului istoric al orasului, unde străzile sunt prea inguste si nu permit amenajarea unor benzi dedicate transportului public prevăzute cu alveole pentru statiile de autobuz. De aceea, de la Poșta veche traseul ar trebui deviat pe strada Gării până la bulevardul Republicii unde poate fi amenajate fără probleme benzi pentru Linia Verde de transport public, inclusiv statii de autobuz moderne de unde pasagerii pot ajunge usor in centru pe traseul pasajelor recent amenajate cu bani europeni. De asemenea din bulevardul Republicii traseul Liniei Verzi poate fi continuat in linie dreaptă pe strada 1 Decembrie si pe Calea Moldovei spre Unirea fără alte devieri .
    Referitor la pistele de biciclete, Bistrița ar avea nevoie de actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) care este un document strategic de dezvoltare, complementar Planului Urbanistic General (PUG), având ca scop îmbunătăţirea accesibilităţii şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate şi transport în oras. Această actualizare a PMUD este necesară in primul rand pentru amenajarea pistelor pentru biciclete, ceea ce presupune o reconfigurare a retelei actuale de străzi. Astfel, mai multe străzi ar putea fi amenajate cu sens unic, pentru a face loc pistelor se biciclete si crearea unor locuri de parcare pe anumite portiuni de strazi. Pe de alta parte orasul Bistrița are avantajul de a fi de a fi străbătut pe lungime, de la un capăt la altul de râul cu acelasi nume. Prin urmare exista posibilitatea amenajarii acestui curs de apa de la Unirea la Viisoara pentru a indeplini functiuni complexe. Una din cele mai importante amenajări ar putea fi o pistă de biciclete pe malul stâmg al râului Bistrița, solutie sugerata si de domnul Adrian Florin Chereji, președintele Asociației Bistrița Civică.

Răspunde lui Balan Marius-ecologist PV Renunță