Afișarea duminică a rezultatelor corectării contestațiilor de la Bacalaureatul 2020 a rezervat o mulțime de surprize pentru absolvenții de liceu din Bistrița-Năsăud. Dincolo de numărul relativ mare de candidați care au reușit să-și ia Bacalaureatul în județ după corectarea contestațiilor, este vorba de 106 absolvenți, surprinde și numărul mare de note care s-au transformat în zece, după recorectare.
O analiză făcută Bistrița Express pe rezultatele indică 13 note noi de 10 obținute de candidați după ce au contestat rezultatul obținut după prima corectare a lucrării: 7 sunt la limba română, 4 sunt la matematică și informatică, o nouă notă de 10 a obținută la istorie și o alta la biologie.
Cum devine 10 nota 8 sau chiar 7 de la prima corectură
Surprizele apar atunci când realizezi că diferențele între nota de 10 acordată de corectorii contestațiilor și unele note inițiale obținute de candidați la prima corectură. este uriaș. Un elev de la Colegiul Național Liviu Rebreanu a primit întâi 8,8 după corectarea făcută de profesori din Sălaj, acolo unde s-au notat lucrările din Bistrița-Năsăud , dar 10 după contestații. Cu totul sunt două cazuri în județ, în care o lucrare perfectă în ochii profesorilor de la contestații a fost evaluată inițial cu 8,8, adică cu mai bine de 1,2 puncte în minus . Dar poate cel mai frapant caz e cel al unui absolvent de la ” Solomon Haliță ”din Sângeorz Băi care a fost notat cu 7,55 la română, dar a primit 10 după contestații. Adică cu 2,45 puncte în plus, o diferență inacceptabilă. (FOTO) Și chiar dacă e cea flagrantă diferență de evaluare, nu e singura:
Un alt elev de la Infoel a luat după recorectare 8,55, în condițiile în care inițial fusese notat cu 6,16, adică cu aproape 2 puncte și jumătate mai puțin. Iar tabelul rezultatelor este plin de astfel de note de nejustificat : 8,05 devine 9,95, 8 devine 9,50. Deși majoritatea sunt la limba română există diferențe mari și la alte discipline: 8,2 a devenit 9,6 la logică sau 8,9 a devenit 9,55 la matematică.
De altfel la nivel național un calcul făcut de edupedu.ro arată că 10% din notele obținute după contestații au diferențe de cel puțin un punct față de corectarea inițială.
Profesionalizați evaluatorii-cere profesoara Monica Halaszi
Profesorul evaluator de limba română Monica Halaszi spune că doar o profesionalizare a evaluatorilor de la examenele naționale, cu programe naționale de formare în evaluare poate rezolva aceasta problemă gravă a corectări, care se rostogolește an de an afectând mii de elevi. Într-o postare pe facebook, profesoara explică ce greu îi este să răspundă an de an la o anumită întrebare: ”Și da, și anul acesta mi s-a adresat întrebarea „Doamna profesoară, ce ziceți, să fac contestație? Cred că am fost subevaluat…”
Și din nou m-am simțit neputincioasă” .
Într-o emisiune la BEX Tv Monica Halaszi a vorbit despre alegerea evaluatorilor și cum a fost experiența corectării la BAC anul acesta după mulți ani în care a lipsit: ”Și în acest an, evaluatorii au fost numiți pe baza criteriului „cine s-a înscris pe listă”, fără să fi parcurs fiecare un minim program de formare menit să îi formeze/dezvolte competențele de evaluare (fiindcă dacă notezi elevul la clasă nu înseamnă că ai competența de a evalua la examene)… am participat și eu, după ani, ca evaluator la examenul național de bacalaureat și aduceam în discuție bucuriile și tristețile omului care citește lucrările absolvenților de liceu. Nu pot să nu recunosc că mi-a plăcut modul de organizare, faptul că nu am știut cine este evaluatorul 2 sau 1 la cele două seturi de lucrări pe care le-am evaluat, că președintele și un membru al comisiei au făcut confruntarea punctajelor acordate și au decis recorectarea” . Dar dincolo de micile schimbările ar fi nevoie de o schimbare fundamentală. Așa că, profesoara încă mai așteaptă : ”Acea voce care să ceară profesionalizarea evaluatorului de la examenele din preuniversitar? Constituirea unui corp de experți în evaluarea la examene? (Re)credibilizarea examenelor naționale?”