Ai o știre? Sună-ne pe TELEFON 0787-894941 sau trimite-ne un mesaj pe WhatsApp!

Cum a ajuns Centura Becleanului primul proiect de ocolitoare din țară realizat pe Programul Infrastructură Mare. Are deadline în 2023 (VIDEO)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Administrația orașului Beclean așteaptă două hotărâri de guvern pentru a se putea da ordinul de începere a lucrărilor la șoseaua de centură ocolitoare a Becleanului.

Va fi nu doar prima șosea de centură realizată în județ dar și prima ocolitoare din țară realizată cu fonduri din Programul Operațional Infrastructură Mare. Primarul Nicolae Moldovan care s-a întors zilele trecute de la Ministerul Transporturilor cu toate avizele necesare demararii proiectului a explicat într-o emisiune la BEX TV cum a ajuns Becleanul să facă primul parteneriat al unei administrații cu Compania Națională de Drumuri pentru o șosea ocolitoare: ” Din 2020 a intrat în vigoare o procedură nouă care a permis administrațiilor sa se asocieze cu CNAIR, să poată sa fie actori principali în construcția șoselelor de centură.  Acest parteneriat era imposibil de făcut până acum. Orban, care în calitatea sa de fost ministru știa că Ministerul Transporturilor se confruntă cu aceasta situatie, că toate orașele din Romania nu erau actori principali. De anul trecut s-a hotarat să fie altfel . S-a inventat, dacă pot spune așa,  un parteneriat  CNAIR cu comunitatile locale” a spus Nicolae Moldovan care a explicat și că administrația sa a fost prima care a folosit aceasta oportunitate a asocierii dată de ordonanța 101, adoptată anul  trecut a Guvernului Orban: ”

Fiind primii care inițiem acest demers, facem primul proiect pe POIM, va fi mult mai ușor pentru cei care vin după noi să facă asemenea proiecte. Noi suntem primul parteneriat intre CNAIR si o primărie, pe ordonanța 101” a mai spus Moldovan.

Se asteaptă HG-ul prin care Guvernul își asumă co-finanțarea pentru ocolitoarea din Beclean

Ordinul de începere a  lucrărilor se va da după apariția a două hotărâri de Guvern: una pentru rambursarea cheltuielilor cu exproprierile pentru traseul ocolitoarei, fonduri alocate de Primăria orașului, cam  200 de milioane cu totul și o altă HG cu contributia Guvernului de 15 % la proiect, restul de 85 % urmând să fie finanțarea europeană  prin POIM .

Co-finanțarea Guvernului ar urma să fie de 2,3 milioane de euro: ”Acesti 15 % primaria din Beclean nu si-ar permite-o. Din 15 milioane , 2,3 milioane de euro înseamnă contributia Guvernului.  Primaria si-a asumat cheltuielile cu studiul de fezabilitate,  cu un studiu nou de trafic, a explicat primarul Moldovan la BEX TV.

Ce se întâmplă cu exproprierile, cât va afecta traficul lucrarea și când are termen final

Nicolae Moldovan a vorbit la Bex Tv și despre exproprierile de utilitate publică pentru traseu centurii ocolitoare. El a explicat că terenul nu afectează semnificativ proprietățile private, că e vorba de terenuri pe care e cultivat porumb si pentru care lucrurile sunt deja tranșate, administrația angajând o casa de avocatură specializată din Bucuresti pe exproprieri. El a mai spus și că terenul e deja proprietatea Primăriei, dar că oamenilor li s-a mai permis sa cultive pământul pe terenul variantei ocolitoare: ”Dintr-o proprietate s-a împărțit în trei  : le-am facut culoar intabulat. Oamenii încă nu cred că se întâmplă.  Au porumb, dar pe terenul nostru l-au pus anul acesta.  Primaria Beclean e proprietarul terenului pe care trebuie soseaua de centura. Poate îi asteptam sa culeaga porumbul și vom lucra inițial la balastieră…   Oamenii trebuie să vina să semneze și să încaseze banii (de despăgubire,nn). Nu iau foarte mult, în jur de 500 de euro un proprietar, depinde câte loturi au, . Noi pastram în banca in cont special ”.

Primarul Becleanului a mai spus și că ordinul de începere a șantierului va fi dat foarte curând, pentru că timpul optim de lucru presează, iar lucrarea ar trebui terminată până la 31 decembrie 2023: ”Foarte repede vom da ordinul de începere. Exista anumite luni in care poti lucra in albia Somesului. Poti doar până in octombrie sa lucrezi” a explicat primarul care a recunoscut și cea mai dificilă porțiune a lucrării e aceasta: ”cea mai dificila portiune este forajul de 30 de metri in pământ în râul Someș, acolo unde e un depozit de sare”.

Amănunte inedite despre proiectul și construcția primei centuri din România făcută cu fonduri europene în parteneriat CNAIR-administrație locală aflați din emisiunea cu Nicolae Moldovan de la BEX Tv:

 

 

 

Share.

About Author

Lasă un comentariu