Ai o știre? Sună-ne pe TELEFON 0787-894941 sau trimite-ne un mesaj pe WhatsApp!

Bistrița renunță oficial la Autogara suspendată a lui Crețu. Cât pierde bugetul orașului și de ce e considerată o pierdere acceptabilă

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Municipalitatea renunță oficial la autogara suspendată, numele sub care era cunoscut Centrul Intermodal, proiectul controversat de 10,3 de milioane de euro pe care administrația Crețu a ținut morțiș să-l ridice în zona Gării-Tărpiului și pentru care a obținut o finanțare europeană prin ADR Nord Vest.

Proiectul de  finanțare câștigat în 2019 care avea deja și execuția lucrării încredințată prin licitație  va fi denunțat printr-un contract de comun acord încheiat între Primăria Bistrița și Agenția de Dezvoltare Nord Vest, pentru care consilierii locali sunt chemați luni, 7 iunie să-și dea acordul. De altfel o comisie special constituită la nivelul Primăriei Bistrița pentru analiza proiectului, în funcție cu managerul de proiect Radu Rus (funcționar la Integrare Europeană) a înaintat Consiliului Local un raport în care recomandă rezilierea contractului, după ce face o evaluare risc-beneficiu, legată de neîncadrarea în termene (proiectul trebuia finalizat în septembrie anul acesta), creșterea costurilor neeligibile pe care trebuie să le plătească municipalitatea, etc.

Costurile proiectului au crescut cu 20% de la semnarea lui. Costurile pentru Bistrița cu 77% mai mari 

În final același manager de proiect, Radu Rus, de data asta în administrația Turc, conchide: ”în cazul renunțării la contract se vor returna, raportat la cheltuielile neeligibile 1 milion de lei versus 20 de milioane de lei, trebuie să alegem cea mai favorabilă ”. comisia atrage atenția asupra riscului major de neîncadrare în termenul de 31 dec 2023, termenul proiectelor pe actualul exercițiu financiar al UE, ceea ce ar atrage terminarea lucrărilor pe socoteala Primariei la care se vor adaugă si cei aproape 20 de milioane de lei, co-finanțarea pe care Bistrița trebui să o asigure prin proiect.

Aceeași comisie a arătat că a intervenit în timpul de la semnarea contractului și până acum, Creșterea substanțială a valorii totale a proiectului cu 20,10% și implicit creșterea valorii neeligibile a proiectului cu 77,75%, respectiv de la suma de 10.965.730,83 lei la suma de 19.491.199,96 lei”.

Argumentele primarului Turc 

Dincolo de costurile crescute față de momentul semnării, motivul decisiv al rezilierii contractului rămâne oportunitatea construcției, pe care actuala administrație o consideră inutilă și generatoare de probleme în zonă. ”Sunt de notorietate în spațiul public, discuțiile și nemulțumirile cetățenilor vizând proiectul intitulat proiectului “Centru intermodal de transport public- strada Gării- strada Tărpiului- strada Industriei, municipiul Bistriţa. Încă din primele săptămâni de la preluarea mandatului am analizat posibilitatea de realizare și apoi de modificare a acestui obiectiv de investiții.

Chiar dacă obiectivul general al proiectului a fost de reducere a emisiilor de carbon în municipiul Bistrița prin construirea unei stații de transport public care să creeze condițiile pentru îmbunătățirea eficienței transportului public urban, prin desfășurarea într-un mod organizat și controlabil a transferului pasagerilor între transportul public feroviar/ rutier intrajudețean/ interjudețean/ internațional pe de o parte și transportul public local, modalitatea lui de realizare afectează atât locuitorii din blocurile de locuințe de pe strada Gării cât și pe cei care locuiesc pe str. Tărpiului” scrie primarul Turc în raportul anexat proiectului de încetare a contractului.  Actualul primar s-a declarat împotriva Intermodalului încă din campania electorală. Inițial Turc a declarat că va face consultare publică pentru a afla dacă bistrițenii vor sau nu să iasă din proiect și că aceasta va fi prima consultare publică din mandatul său.

Ulterior însă a abandonat ideea, probabil și din pricina faptului că deja atribuirea contractului fusese făcută iar administrația sa trebuie sa ia in calcu si eventualele costuri pe care ar putea sa le plătească firmei care a câștigat licitația de execuție.

Fostul ministru Marcel Boloș spune că decizia privind Centrul Intermodal e la Primaria Bistrița: ”dacă nu s-au făcut plăți e ușor de renunțat acum. Sunt bani pentru o altă soluție tehnică în noul exercițiu”

Adio Centru Intermodal. Primarul Turc a anunțat că municipalitatea va sista controversatul proiect ajuns în faza de atribuire

 

Share.

About Author

2 comentarii

  1. În proiectul de hotărâre pentru aprobarea studiului de fezabilitate și a indicatorilor tehnico-economici pentru Centrul intermodal au existat o serie de ambiguitati:
    „Poziția Autogării foarte aproape de Gară, suprafața relativ mică a Pieței Gării, faptul că accesul la și de la gară și autogara se face prin aceeași intersecție (str. Gării cu str. Rodnei), depozitul de containere a Societății Naționale CFR Marfă SA aglomerează foarte mult circulația auto din zonă. Din aceste motive este absolut necesară o fluidizare a circulației auto în aceasta zonă, o descongestionare a acesteia și astfel scurtarea timpilor de călătorie pentru transportul în comun”.
    Dacă zona este oricum aglomerată, in primul rând ar fi trebuit inceput cu relocarea depozitului de containere a Societății Naționale CFR Marfă SA. Ori, dacă de mută activitatea de transcontainere, rezultă o suprafată generoasă incât nu mai e nevoie de platforma de beton cocotată la 9 metri inăltime peaste peroanele de tren. Pe locul ramas liber s-ar putea construi un sir de peroane pentru autogară, fara a mai fi nevoie de autogara suspendată.
    Problema legăturii intre străzile Gării si Tărpiului ar putea fi făcută mult mai simplu printr-un pasaj subteran care să includă si pistă de biciclete.
    Există si posibilitatea eliminări tuturor liniilor secundare de manevră care ies din gară spre Unirea, astfel incat sa rămana doar linia principală care duce spre Bistrita Bargaului. Operatiunile de manevra feroviara ar putea fi mutate in partea de vest a gării prin construirea unui triaj intre pasarela veche si pasarela nouă. Astfel, gara Bistrita fiind cap de linie ar putea fi amenajata precum Gara de Nord din Bucuresti in care intră si ies doar trenurile de călători. In felul acesta s-ar putea deschide circulatia auto intre Strada Gării si Tărpiului prin trecere la nivel cu calea ferată peste o singură linie, la fel ca pe strada Cuza-Voda sau Ioan Slavici. De asemenea ar putea fi amenajată o trecere la nivel in zona strazii Romană, ceea ce ar fluidiza si mai mult circulatia auto in zona de peste calea ferată.

    • Simona Bozbici în

      Multumim pentru comentariu. Va rugam ca pe viitor sa nu mai postati link-uri la alte publicatii in comentariile dvs.

Lasă un comentariu