Ai o știre? Sună-ne pe TELEFON 0787-894941 sau trimite-ne un mesaj pe WhatsApp!

Becleanul a dat oficial startul pentru construcția primei șosele de centură din județ. E și primul oraș din România care administrează o asemenea lucrare în parteneriat cu Compania Națională de Drumuri (VIDEO)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

 Proiectul primei șosele ocolitoare din Bistrița-Năsăud, cea a orașului  Beclean a intrat oficial în linie dreaptă după semnarea astăzi la sediul Primăriei a contractului de proiectare și execuție, în prezența oficialităților locale și județene, a reprezentanților ADR Nord Vest și a Companiei Naționale de Drumuri.

Proiectarea și execuția proiectului care va trebui terminat la finele anului 2023 are un buget estimat de 18 milioane de euro, potrivit indicatorilor tehnico-economici aprobați săptămâna trecută de Guvern, din care 85% sunt bani europeni prin POIM (Programul Operațional Infrastructură Mare) iar 15 % este cofinanțarea asigurată de la bugetul național prin CNAIR. Așa cum a  explicat primarul Becleanului, Nicolae Moldovan proiectul  este primul din România care se face în parteneriat între Compania de Drumuri si o administrație locală, scenariu posibil datorită unei reglementari introduse de Guvern în 2020.

La ceremonia de semnare primarul Nicolae Moldovan a relatat odiseea proiectului variantei ocolitoare, care a pornit prin 2015 odată cu introducerea în Masterplanul de Transport: ”Am semnat azi contractul de proiectare și execuție lucrări pentru „Varianta de ocolire a orașului Beclean” în prezența tuturor celor care au sprijinit acest proiect de la bun început.proiect, care a pornit în 2015, când varianta ocolitoare a fost inclusă în Master Planul de Transport, pe vremea fostului ministru Ioan Rus (n.n. – „fiu al Becleanului”), a continuat în 2017 prin vizita specialiştilor de la ADR Nord-Vest, în 2018 prin întâlnirea cu cei de la Ministerul Transporturilor, apoi prin adoptarea Ordonanţei 101/2020 privind unele măsuri pentru implementarea proiectelor cu finanţare din fonduri europene, adoptată când ministru al Fondurilor Europene era Marcel Boloş” a explicat primarul Becleanului.

El a vorbit și despre momentul 2020 când o ordonanță a creat un culoar care i-a permis unei administrații a unui mic oras, care nu putea susținea co-finanțarea investiției  să se asocieze direct cCompania Naționala de Drumuri:      „Suntem primii care implementăm prevederile acestei Ordonanţe 101/2020. Dacă nu era aceasta ordonantă, 101 dată de guvernele de atunci, n-o sa pomenesc aici toate Guvernele, dar sunt multe și toate s-au implicat pozitiv pentru acest obiectiv, , nu am avut niciodată vreo respingere, ci doar ajutor, si sigur că de atunci a trebuit cu factorii locali care sunt aici, să ne implicăm mai departe. A trebui rapid cu domnul prefect sa facem niste acte la urgentă, și le-am facut in colaborare si cu dl Bob, primarul din Șintereag și, cu Prefectura, cu dl Mănăsturean de la Cadastru, cu Directorul de la mediu, (Sever Roman) stiți ca acele avize se primesc foarte greu, am primit  avizele în 7 luni și înțeleg că asta înseamnă că s-a întâmplat foarte repede …Toate autorităţile s-au implicat pozitiv, nu am avut vreo respingere, ci doar ajutor. Este un mare mulţumesc pentru toată administraţia care s-a implicat. Niciun obiectiv nu-l poţi face de unul singur. Un mare „mulţumesc” vreau să-l transmit beclenarilor, care mi-au dat şansa să am al şaselea mandat şi să demonstrez că pentru unele proiecte trebuie mult timp. Mulţumesc celor care tranzitează Becleanul şi spun lucrurilor pe nume. Primul mulţumesc care trebuia să-l spun este: Mulţumesc Celui de Sus, bunului Dumnezeu. Cei care ştiu să mulţumească şi preţuiesc”, a transmis primarul Moldovan.

Prefectul Stelian Dolha, prezent la semnarea contractului a vorbit despre importanța strategică a acestei investiții  :”Nu cred ca mai exista vreun locuitor al Becleanului, al judetului Bistrita-Nasaud sau persoane care care sa tranziteze DN 17 și județul si care să nu fie de acord că acest proiect este unul strategic. Pe o listă Top 10 investiții de care județul are obligatoriu nevoie este, cu siguranță, șoseaua ocolitoare a Becleanului. Acest lucru nu doar pentru că va scoate traficul de pe o șosea europeană tocmai din centrul orașului, ci și pentru că va face ca legatura rutieră a județului cu Clujul și restul țării să fie mult mai fluidă, cu beneficii pentru toată lumea.

A trebuit să treacă atâția ani ca să se întâmple, să spunem, o conjunctură fericită, în care o administrație locală care știe să găsească extrem de bine oportunitățile și să le fructifice, cum este cea condusă de Nicolae Moldovan, și o guvernare liberală care a înțeles că autoritățile locale direct interesate de proiectele de infrastructură locală și regională le pot gestiona mult mai bine decât o structură centrală, cum e Compania Națională de Drumuri și Autostrăzi. Becleanul a beneficiat de oportunitatea creată de guvernul liberal, iar bugetul național suportă co-finanțarea de 15 % a proiectului (85% e prin POIM) imposibilă pentru un oraș mediu cum este Becleanul. În 2-3 ani vom circula, sper, pe noua șosea varianta ocolitoare a Becleanului și vom fi aproape de finalizarea șoselei ocolitoare a Năsăudului, proiect care iată că a prins contur serios, și sper eu că și de finalizarea investiției similare a Bistriței”.

Președintele Consiliului Județean, Radu Moldovan spune că prima centură ocolitoare, cea a Becleanului va fi un model pentru celălalte din județ: : ” Se scrie o filă de istorie importantă pentru județul nostru, s-a semnat contractul pentru realizarea centurii ocolitoare a orașului Beclean. De acum lucrurile intră-n linie dreaptă, viziunea se pune-n practică și în ~2 ani mergem pe varianta de ocolire a orașului Beclean, care va asigura legătura dintre Drumul Trans Regio TR45 Beclean-Salva și Drumul Expres DX 4A Dej – Beclean – Bistrița, investiții care sunt cuprinse în cadrul Master Planului General de Transport al României. Varianta de ocolire a orașului Beclean este prima din județul nostru, un model pentru celelalte orașe și va deservi în întregime traficul de tranzit de camioane și parțial traficul de tranzit de automobile, urmând să fie alcătuită dintr-un pod peste râul Someș și două tronsoane de drum” a spus presedintele Consiliului Județean. Radu Moldovan a a vorbit și despre constructorul lucrării , (nn un consorțiu de firme locale în jurul companiei CML SA din Beclean) si a apreciat faptul că lucrarea a fost câștigată de una din  companiile autohtone, despre care spune că au, întotdeauna cand e vorba de proiecte făcute acasă, un alt nivel de implicare și responsabilizare .

Constructorul care va realiza șoseaua de centură este un consorțiu de firme format în jurul CML Beclean, firma condusă de omul de afaceri Loți Roș, consorțiu din care face parte și Îndemânarea SA, condusă de Alexandru Simionca.

Detalii tehnice despre Varianta de ocolire a orașului Beclean: 

Lungimea variantei ocolitoare = 1,195 km.

Traseul variantei este in totalitate nou, se desprinde din drumul national DN17D la km 4+677 spre dreapta, traverseaza raul Somesul Mare si se reacordeaza la drumul national DN17/E58 la km 27+505 spre stanga.

Varianta se trateaza pentru doua benzi de circulatie, corespunzator caracteristicilor pentru drumuri nationale europene de clasa tehnica III si o viteza de 60- 80 km/h.

Pentru traversarea raului Somesul Mare intre kilometrul 0+333,45- 0+917,05 se va realiza un pod pe grinzi cu 14 deschideri cu lungimea de 583,60m.

Intersectiile variantei ocolitoare cu  DN17D si  DN17/E58 se vor realiza prin sensuri giratorii, care vor fluidiza traficul prin intersectii.

Elementele geometrice in profil transversal sunt conform Normelor Tehnice privind proiectarea, construirea si modernizarea drumurilor respectiv:

parte carosabila 2×3,50m= 7,00m; acostamente 2×1,50m; platforma drumului 10,00m. Inclinarea partii carosabile si a acostamentelor  este de 2,50%, iar inclinarea taluzurilor este de 2:3.

Share.

About Author

Lasă un comentariu