Ai o știre? Sună-ne pe TELEFON 0787-894941 sau trimite-ne un mesaj pe WhatsApp!

Renunțarea la cota unică ar fi un dezastru, atrage atenția Ionuț Simionca, secretarul general al PMP

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

Renunțarea la cota unică și trecerea la cota progresivă de impozitare va avea un efect devastator asupra economiei românești aflată în pragul unei crize economice care se manifestă pe mai multe paliere, atrage atenția secretarul general al PMP, Ionuț Simionca. Într-un punct de vedere transmis redacției Simionca susține că trecerea la o asemenea măsură ar fi echivalentă cu o crimă îndreptată împotriva economiei românești.

Simionca face o trecere în revistă a sistemului de taxare din România de la momentul introducerii cotei unice,  în urmă cu 18 ani, dar și a diferenței de colectare între cele două sisteme și propune o comparație pe cifre  : ” În anul 2004, alianța de dreapta care a câștigat alegerile şi candidatul la Preşedinţia României Traian Băsescu au avut ca principală măsură de impulsionare a economiei private trecerea la cota unică de impozitare. Fără a susţine că acesta este singurul argument pentru evoluţia din această perioadă, vă propun să comparăm câteva cifre 2004 și 2021. În 2004, veniturile totale ale statului erau de 28,8 miliarde de lei (8,67 miliarde de dolari). În 2021, veniturile totale ale statului au ajuns la 379,6 miliarde de lei (86,8 miliarde de dolari). Veniturile fiscale s-au majorat de la 26,9 miliarde de lei la 186,1 miliarde de lei. Încasările din PIB în acest interval au crescut de la aproximativ 28,5% în 2004 la 31,8% în 2021 (cel mai mare nivel de după Revoluţie).

  • PIB-ul s-a majorat şi el de la aproximativ 74,97 miliarde de dolari în 2004 la 272,3 miliarde de dolari în 2021.
  • În 2004, eram la aproximativ 32% din PIB per capita din media UE. În 2021, am ajuns deja la 73% din PIB per capita din media UE (chiar în contextul în care raportarea se face la o populaţie mai mare decât cea reală la nivelul României).

Aceste progrese nu s-au înregistrat datorită politicienilor, ci datorită românilor care au muncit mai mult şi mai bine. Sătui de sărăcie, mulţi au ales calea dezvoltării proprii şi s-au implicat activ în economie tocmai pentru că există un sistem de fiscalitate care nu te trage în jos. Am trăit mult timp în America – acolo, impozitarea muncii este la un nivel foarte scăzut, în unele state, inexistent, tocmai pentru a-i încuraja pe oameni să se autodepăşească scrie Simionca.

Iar pe scurt acesta arata de ce,  în opinia sa, renunţarea la cota unică ar fi o crimă împotriva economiei româneşti. : ” măsura duce, în realitate, la scăderea încasărilor bugetare, pentru că ar fi încurajată evaziunea fiscală şi pentru că ar complica procesul încasărilor” Apoi reîntoarcerea ar descuraja masiv investiţiile străine într-o ţară cu o fiscalitate crescută. și nu în ultimul rând , ar conduce la o uniformizare în jos a veniturilor populaţiei şi ar descuraja performanţa la locul de muncă”.

Simiona mai spune si că lupta împotriva evaziunii și o colectare superioară este cheia pentru rezolvarae problemelor, nicidecum revenirea la cota progresivă: ”Evident că România  este încă foarte departe de standardele occidentale, acolo unde încasările bugetare pot ajunge şi la 45% din PIB (cazul Franţei). Mai ales pe zona de colectare de TVA, România are o problemă majoră. Există un raport al Comisiei Europene  (publicat în decembrie 2021) pentru anul 2019 care arată că România a înregistrat cel mai mare deficit de încasare a TVA la nivel național, cu o pierdere de 34,9 % din veniturile din TVA, urmată de Grecia (25,8 %) și Lituania (23,5 %). Cele mai mici deficite au fost înregistrate în Croația (1,0 %), Suedia (1,4 %) și Cipru (2,7 %).” .

Trecerea la cota progresivă si renunțarea la cota unică ste vehiculată în spațiul public de PSD care prin presedintele Marcel Ciolacu a evocat în mai multe rânduri posibilitatea de a fi luată în calcul după o analiză corespunzătoare.  idee respinsă de parteneri ide coaliție

 

Share.

Un comentariu

  1. In ultumul timp s-a reaprins disputa referitoare la cele două sisteme de impozitare şi anume cel care utilizează cota unică proporţională şi cel bazat pe cota progresivă. Fiecare dintre cele doua sisteme are avantaje si dezavantaje. Impozitarea în cote proporţionale (cota unică) se bazează pe aplicarea principiului egalităţii în faţa impozitelor, păstrându-se un raport constant între venit şi impozit, dar, încalcă principiile de echitate fiscală deoarece nu are în vedere faptul că puterea contributivă creşte odată cu creşterea veniturilor realizate de diferite categorii sociale.
    Impozitarea cu cote progresive compuse respectă principiile de echitate fiscală numai în cazul în care se combină cu sistemul impunerii globale a veniturilor, indiferent de sursa lor de provenienţă. Asadar, ambele sisteme de impunere care de altfel s-au utilizat în ţara noastră, au atât avantaje cât şi dezavantaje, iar echilibrul între echitate şi eficienţă se poate realiza numai prin asumare politică.
    De menţionat că impunerea cu cota unică se aplică în şapte ţări din UE, în general ţări cu economii emergente şi a fost utilizată pentru prima dată de Estonia în 1991, fiind urmată de Letonia şi Lituania în 1994 , Slovacia şi Serbia în 2003, România în 2005.
    Orice modificare de cotă aferentă unui impozit, fie că este vorbade cota unică, fie că este vorba de cota TVA, trebuie făcută pe baza unei analize cost-beneficiu astfel încât să se poată identifica impactul asupra principalilor indicatori macroeconomici, inclusiv asupra deficitului bugetar.

Lasă un comentariu