Un consilier municipal, Mathe Attila a reușit să oprească sâmbătă dimineață utilajele trimise de un dezvoltator imobiliar care angajase un meseriaș să spargă drumul județean de pe Valea Jelnei pentru a-l racorda conducta de canalizare, fără să aibă autorizația de spargere necesară. Cel trimis să spargă drumul s-a ales cu două amenzi, de peste 5000 de lei de la Politia Rutieră, respectiv cea Locală, iar consilierul local cu amenințări de la dezvoltator.
Consilierul, care bănuia că lucrurile nu sunt în ordine nici cu canalizarea, ținând cont de suita de reclamații și probleme legate de același proiect de construcție, într-o zonă cu mari alunecari de teren, a chemat Poliția Locală la fața locului, nu înainte ca proprietarul lucrării să-l amenințe că-l da în judecată dacă intervine, potrivit unui video pe care consilierul Mathe Attila l-a făcut și postat de la fața locului. Polițiștii locali au constatat că exista o autorizație de racordare, care însă presupunea cu totul altceva: forare pe sub drumul Valea Jelnei și nicidecum spargerea drumului județean. În plus autorizația de racordare la branșamente cu termen limită 16 septembrie presupunea multe alte condiții, nerespectate de cel care făcea intervenția
La prima strigare meseriașul cu utilajul, contractat de dezvoltator a primit o amendă de 1500 de lei cu obligația încetării lucrărilor și refacerea drumului județean DJ 173, pe care-l spărsesera deja pe un sens de mers și o treime din celălalt. În plus poliția locala a solicitat prezența poliției rutiere, pentru că lucrările au pus în pericol circulația pe un drum județean. ”Spargerea unui drum județean, fără a respecta condițiile din Autorizația de spargere, eliberată de Primăria municipiului Bistrița !Autorul a fost sancționat contravențional cu amendă in suma de 1.500 lei iar situația a fost comunicată către Biroul Poliției Rutiere din cadrul Politiei municipiului Bistrița. S-a impus sistarea lucrărilor si aducerea terenului la starea inițială !” a postat Poliția Locală sambătă, 16 septembrie pe pagina de facebook. În schimb Poliția Rutieră l-a amendat cu 3045 de lei pentru intervenție pe drum fără aviz, potrivit informațiilor transmise la solicitarea Bistrița Express de purtătorul de cuvând al IPJ, Crina Sârb.
Consilierul local spune că a fost amenințat de dezvoltator
Mathe Attila, tânărul consilier municipal (reprezentând UDMR în Consiliul Local) spune că dezvoltatorul a fost extrem de deranjat de intervenția sa și că l-ar fi amenințat că-l dă în judecată pentru ce a făcut. În plus i-ar fi cerut firmei contractate să continue lucrarea, că-și asumă el amenda primită, și că doar venirea poliției rutiere ar fi calmat lucrurile.
La prima faza a intervenției, după ce a depistat intervenția pe drumul județean Mathe le-a cerut părerea colegilor din Consiliul Local pe grupul de WhatsApp, spunându-le ca firma nu vrea sa se oprească și pretinde că va plati amenda, iar consilierii locali l-au încurajat să continue:
”A venit poliția rutieră fiindcă firma care executa lucrările a primit încurajări de la proprietar,:continuă că îți plătesc eu amende, și de asta au venit cei de la rutieră, când au venit la fața locului, domnul (nn.de la firma care executa lucrările) s-a schimbat și mi-a zis: lasă că vezi ce vei păți, nu de la mine de la proprietar” le-a mai spus consilierilor locali Matte Atila.. Iar sfatul din partea acestora a fost să depună o plângere penala pentru amenințări. ”Felicitări pentru atitudine! Nu ar trebui permise fapte injuste în aceasta situație! Administrația și instituțiile abilitate trebuie sa ia atitudine conform legii și fără a tine cont de cine este constructorul!Dacă mai primești amenințări cred ca ar trebui sa sesizezi acest aspect politiei!” i-a transmis un consilier local.
Tot proiectul dezvoltatorului e cu bucluc: construieste locuinte colective într-o zona cu alunecari de teren, unde nu-s permise decat cele individuale
În grupul de Whats App consilierii au vorbit si despre ce se întâmplă în cazul construcției propriu-zise, una care nu respecta regimul din PUZ care nu permitea tehnic blocuri de locuințe în zonă (nici chiar din categoria locuințe colective mici P+2E+M), iar problemele mari ridicate de zona predispusa alunecarilor de teren nu permite decat construcții în regim de locuințe individuale De altfel pe adresa Consiliului Local a existat în vara acestui an si o plangere prealabila a unor localnici din zonă care atrageau atenția că proprietarul parcelei de pe Valea Jelnei 16 care are doar un certificat de urbanism, nicidecum autorizație de construcție, a făcut deja un zid de consolidare si cerea retragerea certificatului:
Către Primarul orașului, Ioan Turc Către Direcția de Urbanism Către Comisia de Urbanism a Consiliului Local Bistrița
Plângere prealabilă
Locatarii de pe Str. Valea Jelnei, ne opunem construirii proiectului “Construire locuință colective de mici dimensiuni în regim de înălțime P+2E+M, realizare zid de sprijin și împrejmuire teren”, propus a fi amplasat în municipiul Bistrița, str. Valea Jelnei, nr.16, județul Bistrița-Năsăud. Anunț înregistrat la data de 07.06.2023 cu nr. înregistrare 58139, titularul proiectului NOJE OVIDIU-DORIN. Vă rugăm să anulați Certificatului de Urbanism emis favorabil către NOJE OVIDIUDORIN pentru “Construire locuință colective de mici dimensiuni în regim de înălțime P+2E+M, realizare zid de sprijin și împrejmuire teren”. Motive: 1. Zona Valea Jelnei, este una cu pericol de alunecări de teren și are reglementări specifice zonei cu restricții de construire. Parcela pe care se dorește această construcție este la marginea drumului cu deschidere la DJ173, iar construcțiile în această zonă trebuie să fie la o distanță de 20m (zonă de protecție) de la axa drumului iar 5m de limita posterioară a parcelei. Acest teren are o adâncime de 28.44m, o construcție de P+2E+M nu se încadrează. 2. În pozele atașate se poate observa lucrările deja efectuate, atât săpatul în deal cât și zidul de sprijin deja realizat. Dorim să știm dacă lucrările au respectat legile în vigoare săpatul în deal, modificarea structurii parcelei și punerea în pericol a parcelelor învecinate? Dorim să știm cum poate cineva cere ulterior aprobarea construirii unui zid de sprijin pe care la realizat deja în condiții suspecte? Este legal ce se întâmplă? 3. Potrivit prevederilor P.U.G. al municipiului Bistrița aprobat prin H.C.L. nr.136/2013 “L2 – Subzonă de locuire individuală cu regim de construire discontinuu cu înălțime maximă de P+2, în afara zonei protejate.” Ceea ce înseamnă că pe această parcelă se pot construi doar locuințe individuale și nu locuințe colective de mici dimensiuni. Valea Jelnei este o zonă cu case fără nici un bloc. 4. “Art. 6 din P.U.G. al municipiului Bistrița aprobat prin H.C.L. nr.136/2013. Amplasarea clădirilor față de limitele laterale și posteriorare ale parcelelor – clădirile izolate: se vor retrage față de limitele laterale ale parcelei cu cel puțin jumătate din înălțimea la cornișă, dar nu mai puțin de 3.0 metri obligatoriu pe una din laturi, pentru accesul pompierilor” Aici vorbim de o clădire de 9m cornișă ce înseamnă 4,5m pe laturi față de vecini. Tot la articolul 6 scrie “Locuințele colective cu acces și lot folosit în comun vor fi prevăzute cu: – accese carosabile pentru locatari; – accese de serviciu pentru colectarea deșeurilor menajere și pentru accesul mijloacelor de stingere a incendiilor; – accese la parcaje și garaje. După ce construcția nu se încadrează, unde mai încap și cerințele prevăzute mai sus? 5. “Art.11 din P.U.G. al municipiului Bistrița aprobat prin H.C.L. nr.136/2013. Aspectul exterior al clădirilor. Aspectul clădirilor va ține seama de caracterul specific al zonei și de arhitectura clădirilor din vecinătate cu care se află în relații de co-vizibilitate; Construcțiile trebuie să contribuie la armonia mediului lor, prin proporții corecte ale volumui și elementelor lor, prin calitatea materialelor utilizate și prin alegerea culorilor folosite pentru înfrumusețarea lor.” Un bloc nou (locuință de colective mici) în zonă de case nu contribuie la armonie și în proporții corecte și nu respectă caracterul specific zonei. Acest proiect creează un precedent în ce privește blocuri între case și pe Valea Jelnei unde cetățenii sau refugiat de zona Urbană a orașului. Primăria Bistrița promovează aceste proiecte, dorește să creeze un precedent și susține blocurile între case? 6. “Art.15 din P.U.G. al municipiului Bistrița aprobat prin H.C.L. nr.136/2013. Procent maxim de ocuparea a terenului (POT).” L2: P+2*: POT maxim=35% -Vrem să știm procentul ocupat pe parcelă prin proiectul cerut de la investitor 7. “Art.16 din P.U.G. al municipiului Bistrița aprobat prin H.C.L. nr.136/2013. Coeficient maxim de utilizarea a terenului (CUT).” L2: P+2*: CUT maxim=1,20 ADC/mp -Vrem să știm coeficientul maxim utilizat al terenului cerut de la investitor Construcția încalcă legile, regulamentul local de urbanism și planul urbanistic al zonei. Ne așteptăm ca instituția să ia în considerare cerințele noastre, și dorim să aflăm dacă construcția și lucrările care au fost efectuate dacă au respectat regulile și legile în vigoare. Așteptăm în termen legal un răspuns din partea Primăriei pentru toate cele 7 puncte mai sus menționate. Nu vrem altceva decât să se respecte legile, nu vrem să ajungem în fața instanței. Sperăm că această sesizare a noastră să fie luată în considerare cu responsabilitate maximă.