Consiliul Fiscal atrage atenția că România nu a atras nici măcar un euro din fondurile de Coeziune și structurale din actualul exercițiu bugetar al UE, adică 2021-2027, iar jumătate din această perioadă bugetară s-a încheiat. Informația apare într-un document al Consiliului Fiscal transmis recent Guvernului României, în care-și precizează poziția față de ultima rectificare de buget. Același document atrage atenția că nici în ceea ce privește PNRR-ul, pe care guvernanții s-au concentrat în detrimentul fondurilor de coeziune, nu stăm bine deloc: am atras doar 2,1 mld euro componenta granturi și 1,9 mld. euro împrumuturi din totalul de aproape 27 miliarde euro alocate. Iar proiectele din PNRR trebuie încheiate până în august 2026.
Informațiile din documentul Consiliul Fiscal, consultat de Bistrița Express coroborează datele Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene și ale Ministerului Finanțelor. Documentul precizează și că din exercițiul financiar trecut 2014-2020, ”beneficiind de Regula n+3, la finele lunii august 2024 se realizase o rată de absorbție (rambursări/alocări) a fondurilor structurale și de investiții de peste 90%, până la finele anului fiind probabil ca aceasta să se apropie de 100%”
”Diametral opus, în cazul CFM 2021-2027, la jumătatea acestui exercițiu (august 2024), rata de absorbție a fondurilor structurale și de coeziune (alocări de 31 mld. euro, din care guvernul estima 2,5 mld. euro rambursări din FSC în anul 2024) era practic zero” arată Consiliul Fiscal.
Finanțiștii din Consiliul Fiscal atrag atenția și că cifrele prezentate ”relevă slăbiciuni instituționale în atragerea și absorbția fondurilor europene” . Absorbția de fonduri europene în primele 8 luni din anul 2024 s-a limitat la rambursări, mai precizezaă documentul : ” însumând circa 2,5 mld. euro din CFM 2014-2020 (beneficiind de Regula N+3). În cazul CFM 2021-2027, rata de absorbție a fondurilor structurale și de coeziune era zero la nivelul lunii august 2024, iar în privința PNRR, cererea de plată nr. 3 depusă în decembrie 2023, în valoare de circa 2 mld. euro, se găsește încă în curs de evaluare de către CE. Aceasta relevă slăbiciuni instituționale în atragerea și absorbția fondurilor europene”.
Consiliul Fiscal : cu PNRR ne confruntam cu întârzieri semnificative și provocări majore.
Implementarea PNRR (alocări de 28,4 mld. euro pentru perioada 2022-2026, din care 13,5 mld. euro granturi și 14,9 mld. euro împrumuturi) se confruntă cu întârzieri semnificative și provocări majore, precizează documentul consultat de Bistrița Express.
Finanțiștii Consiliului Fiscal sintetizează și care a fost soarta cererilor de plată: țara noastră a primit prefinanțări și a reușit să primească aprobări doar pentru două cereri de plată, a treia fiind depusă cu o întârziere de 9 luni si nu e exclusa o plata doar parțială:
”Până în prezent, în cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență (MRR) al UE, România a primit prefinanțări de 4 mld euro (2,1 mld euro componenta granturi și 1,9 mld. euro componenta împrumuturi), reușind să obțină aprobarea din partea Comisiei Europene doar pentru două cereri de plată care însumează 5,3 mld. euro (3,6 mld. euro componenta granturi și 1,7 mld. euro componenta împrumuturi) reprezentând o rata de absorbție sub 20% la jumătatea perioadei.
Cea de-a 3-a cerere de plată, în valoare de circa 2 mld. euro (exclusiv prefinanțarea) aferentă îndeplinirii a 76 jaloane și ținte cu termenele de realizare în trimestrele III și IV din anul 2022 a fost depusă abia în decembrie 2023, cu întârziere de 9 luni față de calendarul inițial. Această cerere se găsește încă în curs de evaluare de către Comisia Europeană, un număr de 4 jaloane aflându-se în proces de clarificare, în special cele privind regimul microîntreprinderilor și reforma companiilor de stat, nefiind exclusă din partea CE aprobarea doar a unei plăți parțiale și activarea procedurii de suspendare de plăți pentru jaloanele neîndeplinite” a precizat Consiliul Fiscal.
În cazul PNRR ”Este esențial ca autoritățile să țină seama că, spre deosebire de Politica de Coeziune a UE aferentă programării multianuale, care permite finanțarea proiectelor după finalul perioadei (Regula n+3) în cazul PNRR toate jaloanele și țintele asumate necesită a fi atinse până la finalul lunii august 2026, iar cererile de plată aferente trebuind a fi executate până la finalul anului 2026, orice nerealizare putându-se transpune în pierderi sau chiar returnări de fond” precizează Consiliul Fiscal.
Foto: Daniel Dăinu, presedintele Consiliului Fiscal
Credit foto: lumea Banilor