Ordonanța de urgență pe legile justiției adoptată luni de Guvern, fără avizul Consiliului Superior al MagistraturiiSM-ului și publicată în Monitorul Oficial la 30 de ore de la apariție este pe punctul să creeze haos în marile parchete: DNA, DIICOT, Parchet General. Asta pentru că, pe lângă multe alte prevederi discutabile ordonanța, devenită OUG 92/2018 ar putea să golească aceste instituții de o mare parte dintre procurori, după ce acestora li s-a impus un criteriu de vechime de minim 10 ani în Procuratură. Aceasta în condiția în care prevederile în vigoare fixau limita la 6 ani, iar noua lege a statului magistratului votată în Parlament și intrată în vigoare exact luni, când a aparut ordonanța care o modifică, stabilea o limită de 8 ani.
Judecătorul Cristi Danileț susține, într-o postare pe blogul personal că ordonanța 92 este din punctul său de vedere neconstituțională și mai mult este construită în mod eronat : ” Pe 15 octombrie 2018 s-a aprobat OUG 92/2018 care a fost publicată astăzi. Prin ea se modifică legile justiției, după ce acestea tocmai fuseseră modificate de Parlament. Iată mai jos opinia mea despre această ordonanță, care este atât neconstituțională (caracter care mă obligă să iau atitudine publică), cât și concepută în mod eronat ”.
Judecătorul clujean, fost membru al CSM spune că OUG-ul nu respectă legea separației puterilor în stat, nu există niciun fel de justificare a urgenței în condițiile în care tocmai apăruse legea al cărei conținut îl modifică, că încalcă două decizii ale CCR, că nu are avizul CSM și că ministrul ajunge să-și subordoneze procurorii, ceea ce e inacceptabil
Referindu-se la nerespectarea separației puterilor magistratul apreciază: ”Prin această ordonanță de urgență Guvernul a modificat legea 242 care tocmai modificase legea statutului magistraților; de asemenea a modificat legea CSM și legea organizării judiciare tocmai modificate și ele de Parlament. În felul acesta Guvernul a procedat neconstituțional și invoc în acest sens decizia CCR 1221/2008 prin care s-a decis că nu se poate adopta o OUG pentru a contracara o măsură legislativă tocmai adoptată de Parlament, altfel Guvernul intră în conflict cu prevederile art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”, scrie Cristi Danileț
Judecatorul, fost membru CSM spune și că atunci când e vorba de legi ale justiției solicitarea avizului Consiliului Superior al Magistraturii este obligatorie :în felul acesta Guvernul a încălcat obligația de cooperare loială între autorități, care este un principiu stabilit pe cale jurisprudențială de CCR. Pe scurt, Guvernul și-a bătut joc de CSM: a cerut un aviz care știa că nu putea fi dat. Mai mult, dacă tot a publicat OUG 92 de abia marți și Legea pe care o modifică va intra în vigoare joi, cu siguranță se putea aștepta încă câteva zile”.
Judecătorul se întreabă și ce e de făcut cu ordonanța și avansează cinci scenarii de acțiune: ”
Guvernul să dea OUG 93 prin care să abroge OUG 92. OUG de azi e atât de dezastruoasă pentru sistem, încât nu poate fi menținută. Guvernul însuși poate să revină asupra ei. A făcut-o și anul trecut cu OUG 13, abrogată prin OUG 14. Produce efecte de îndată, deci se poate face până joi cel târziu.
Avocatul Poporului să sesizeze CCR. Așa a făcut într-o altă speță care a dus la emiterea deciziei CCR 1221/2008, Parlamentul să respingă OUG. Potrivit procedurii, ordonanța trebuia comunicată ieri sau cel târziu astăzi către Parlament pentru a o aproba sau a o respinge. Parlamentul va putea în regim de urgență să respingă ordonanța. Dar între timp ea își va produce efectele.
Președintele să sesizeze CCR. El poate să invoce conflict constituțional între autorități: pe de o parte Guvernul și-a arogat atribuții legislative, pe de altă parte Guvernul afectează în mod grav funcționarea unei instituții fundamentale a statului, cum este Ministerul Public.
Procurorii să conteste încetarea mandatelor. Procurorii ale căror mandate se vor încheia din cauza OUG 92 vor putea să atace în justiție actul administrativ prin care se va dispune eliberarea lor din funcție, iar în justiție să invoce excepția de neconstituționalitate a OUG. Nu mă îndoiesc că vor avea câștig de cauză. Dar această procedură ia enorm de mult timp.” sunt soluțiile avansate de judecatorul Cristi Danileț