Ai o știre? Sună-ne pe TELEFON 0787-894941 sau trimite-ne un mesaj pe WhatsApp!

România s-a angajat să accesibilizeze bancomatele, automatele de bilete, serviciul 112 pentru persoanele cu dizabilități până în 2025. Serviciile sunt inexistente acum

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr +

România mai are la dispoziție trei ani pentru a-și accesibiliza pentru persoanele cu dizabilități serviciile electronice, între care numărul unic de urgență 112, dar și bancomatele, automatele pentru bilete.

Este vorba practic de o directivă europeană, 889/2019 care obligă statele UE să-și facă accesibile cât de mult se poate serviciile electronice. România a transpus-o în legislație prin vot în Parlament, urmată de promulgarea de președinte la finalul lunii iunie. Termenul limită asumat de România pentru accesibilizarea produselor și serviciilor electronice este 28 iunie 2025.

Ce înseamnă accesibilizarea serviciilor în traducerea noii legi?

Printre cele mai importante schimbări care ar trebui făcute, potrivit legii recent adoptate ar fi accesibilizarea numărului unic de urgență 112, operat de STS. Aceasta înseamnă  includerea unor funcții și proceduri care sa permită  transmiterea sincronizate a vocii și a textului ori, atunci când e posibil, transmiterea de voce, text și video sincronizate ca o conversație totală.

Pentru apelul de urgență, pe lângă funcția vocală, Sistemul de Telecomunicații Speciale va trebui sa introducă  și o funcție de text în mod sincronizat, iar în cazul de apel video, conversația să fie sincronizată sub formă de conversație totală, urmând ca apelul să fie transmis mai departe către cel mai adecvat centru de preluare a apelurilor de urgență. Dacă de partea cu accesibilizarea serviciului 112 se va ocupa un serviciu bugetat de statul român, o mare parte din aplicarea celorlalte forme de accesibilizare, respectiv a ATM-urilor, altor forma de plata electronica, a sistemelor de comerț electronic, bilete, etc, finanțarea accesibilizarii  va cădea în sarcina privaților, bănci și societăți de transport , în principal .

Cheltuieri mari pentru accesibilizare

Aceasta pentru că legea românească prevede accesibilizarea serviciilor de comunicații electronice, cu excepția serviciilor de transmitere utilizate pentru furnizarea de servicii între dispozitive, dar și servicii care oferă acces la servicii mass-media audiovizuale, servicii bancare destinate consumatorilor; cărți electronice și software dedicat, servicii de comerț electronic dar și site-uri web, aplicații mobile, bilete electronice și servicii electronice de emitere a biletelor etc., cu excepția serviciilor urbane și suburbane de transport, precum și a serviciilor regionale de transport,  transport aerian, feroviar, maritim și cu autobuzul pentru pasageri.

Bancile n-au accesibilizat bancomatele nici macar în marile orase, desi cereri insistente au fost

Nevazatorii în mod special au cerut insistent de mulți ani băncilor mari să gaseasca formule de ATM-uri, inclusiv cu comanda vocala care sa le permita să se descurce singuri cu platile. Una dintre solicitari a fost adresata Bancii Transilvania, insa fara rezultat.

  ”ar fi extraordinar dacă ați susține un proiect care să le fie cu adevărat util nevăzătorilor. Acest alfabet pe care îl susțineți nu are nicio relevanță pentru cei mai mulți dintre noi, cei cu dizabilități vizuale. Nu știu să mai fie vreo altă țară în care să se promoveze așa ceva, pentru că nu prea are nicio valoare. Noi, la Cluj, solicităm Băncii Transilvania de mai mulți ani instalarea unui bancomat cu voce, de care găsim în toate țările civilizate. Credeți-ne, ne-ar fi mult mai util decât ca BT să dubleze sumele donate pentru acest alfabet. Vă mulțumesc!” le-a transmis Elis Pintilie celor de la BT într-o conversatie cu reprezentantii Băncii pe pagina acestora. Iar raspunsul a fost :” Stim ca va e greu”. Si cam atat

Share.

About Author

Lasă un comentariu